Andai diriku bisa dibahagi dua

Seawal pagi Direktor buat General Meeting. Aduh. Sakit hati bila kerja dipertikaikan. 10.00am sampai 5.00pm aku di dalam office buat market research and kadang-kadang sampai 2 appointment kena ‘done’. After that, 9.00pm sampai 3.30am kena monitor market. Ready for transaction and update profile. Balik rumah, tidur sekejap and sometimes, aku tidak punya upaya datang awal ke office. Gaji pulak dipertikaikan. ‘SABARLAH LADY MARIAH ‘(luah hatiku…)

Aku tahu, selagi aku membuka mata dan berada di hadapan monitor komputer dan ‘trading full blast’, selagi itu i can make money. Tapi sekiranya aku mula menutup mata dan menuntut kehendak nafsu (keperluan badan) dengan erti kata yang lebih jelas TIDUR, aku akan kehilangan peluang untuk merebut potensi pasaran. Kalau ada klon Lady Mariah kan bagus, boleh bergilir-gilir buat kerja. Hehehehe.

To be honest, aku, Iqa and Baz tidak peduli pasal Direktor kerana sumbangan dia untuk our basic salary cuma sedikit dibandingkan dengan income yang sepatutnya aku dapat. Tapi kami perlu ikut protokol. Respect the Boss walaupun kami ada Boss yang lebih atas. My real Boss. Direktor tak faham yang kami dihantar ke sini untuk train staff untuk kumpul margin. Kalau semua kerja kami serahkan pada dia, account boleh koyak, beb! Silap-silap jantung boleh berhenti berdegup. Palis-palis! (touchwood) kesian dia…

Aku tahu kami masih muda dan tidak punya pengalaman yang banyak seperti dia tetapi dalam bidang ni kami punya kepakaran. Apa salahnya bergabung buah fikiran untuk meningkatkan prestasi? Ini tidak, setiap kali kali bersuara berikan pendapat, dia pasti cakap begini:

“Ya, saya tahu… saya sudah lama menjadi pengarah bla bla bla”

Kami tidak punya hak untuk bersuara. Dia sahaja yang betul.

Suatu malam ketika kounter Pound Serling dan Japanese Yen sedang aktif, aku ke office bersama dengan Iqa (Senior Marketing Manager) dan Baz (General Manager). Bila direktor mendapat tahu aku telah bercuti sehari kerana menghadiri Kongres Keadilan, aku dapat melihat perubahan dari sikapnya. Jarang menegurku lagi. Hehehe. Rupa-rupanya dia berkenalan rapat dengan DSAI dan ayah DSAI. Dulunya dia menyokong perjuangan DSAI tetapi selepas 1 insiden, dia punya perasaan ‘tidak suka’ kepada DSAI. Mereka pernah terserempak di sebuah majlis dan dia kata DSAI langsung tidak menegurnya. That’s all penyebab dia tak suka. Hehehehe. Dah nyanyuk direktor aku ni. Nakkan kasih sayang dari DSAI. Akupun terlibat sama. Uhuk… Ini adalah luahan rasa seorang srikandi yang tercalar jiwanya… Namun sebentar saja. Ayuh dong, perjalanan masih jauh!

 ladymariah.jpg  Salam Sayang pada semua…

3 Responses to Andai diriku bisa dibahagi dua

  1. dekerinchi says:

    salam ladymariah

    selagi kita bekerja under orang, kita akan still berjuang sebagai pekerja nya. tetapi takpa selagi ia rezeki yang halal..kerana pengalaman itu adalah yang paling berharga dan akan menentukan hala tuju kita..

    Tapi sebenarnya part..orang tak suka pemimipin pasal pemimpin tak tegur.. memang benda yang tak patut..apatah lagi kalau terus beralih perjuangan..macam mana agak nya kalau pi bertempur nanti…apapun jangan jadikan orang bawahan kita mangsa kemarahan peribadi…

  2. Jika ada masa lapang, dan berminat berdiskusi, singgahlah di Bangar Utama, KL.

    Kami di Komunite Seni Jalan Telawi (KsJT) adakan diskusi/apresiasi lagu & diskusi buku Teori Pembentukan Negara Moden (siri 4) & pengenalan Zaman Pencerahan dan Kebangkitan Eropah.

    Lihat http://patahbalek.blogspot.com/ atau http://komunite.blogspot.com/

Leave a Reply

