Kalau Sabah keluar dari Malaysia…

Adakah sudah terlambat bagi negeri Sabah untuk menuntut kemerdekaan sendiri?

Bukanlah bermakna aku tidak sayangkan Malaysia tetapi lihatlah kekayaan Brunei dan Singapura. Kekayaan negara mereka dinikmati oleh mereka sendiri. Berlainan pula dengan kami Sabahan yang merempat di negeri sendiri. kami diibaratkan sebagai anak tiri kepada Malaysia.

Kalau diimbas dahulu, perjuangan pemimpin lama memperjuangkan kemasukan Sabah ke dalam Persekutuan Tanah Melayu (yang membentuk Malaysia) perjanjian 20 points agreement sudah dilupakan begitu sahaja. Malam tadi beberapa pemimpin BN kata kalau parti komponen BN keluar Malaysia maka itu adalah tindakan tidak bermaruah. Pernah mereka terfikir pilihanraya yang lepas-lepas? PBS (parti pembangkang ketika itu) sudah menang tetapi kes ‘lompat parti’ menyebabkan BN memerintah Sabah. Mereka menjilat ludah sendiri. Sialan!

BN failed in solving serious problems such as illegal immigration, Project IC, poverty, corruption, oil royalty, 20-point agreement, and many more. Kalau Sabah yang menyumbang kemenangan besar kepada Bn pada PRU 12 baru-baru ini tidak diberikan perhatian sewajarnya maka adalah lebih baik menukar kerajaan pusat.

Namun, kalau mereka tidak mahu bergabung dengan Pakatan Rakyat yang sama juga parti dari semenanjung yang ‘mungkin’ akan buat benda yang sama seperti BN lakukan, maka lebih baik jika Sabah membentuk negara sendiri. Ini suara orang yang mengaus bah… Sudah terlambatkah Sabah keluar dari Malaysia?

72 Responses to Kalau Sabah keluar dari Malaysia…

  1. karouk16 says:

    Jgn juga ko mengaus bah…banyak pro dan kontra kalau kita kuar Malaysia bah…banyak kena kita fikir….masalah dia Sabah teda usin( duit ) bah…nanti kuar dari M’sia urang kl kasi stop pelaburan durang bah…mo start dari zero ni mimang payah betul….lagi satu urang sabah kekurangan pemimpin yang berkaliber yang tidak penting jawatan…fikir-fikirkan…..chow chin chow

  2. tompinai says:

    Kalau Sabah keluar dari Malaysia…

    Kebaikan
    1. Dapat mentadbir negara sendiri, majoriti bumiputra yang menjadi pemimpin walaupun ada sebilangan kecil yang lupa daratan.
    2. Minta bantuan kepada kerajaan british, jepun atau america (semua nie penjajah tapi ada juga baiknya) untuk membangunkan sabah.
    3. Malaysia… di Sabah mana ada orang Melayu…. tapi bumiputra yang bercakap Melayu ada juga dimana-mana, oleh kerana itu kita boleh pilih English sebagai bahasa utama seperti zaman North Borneo (English penting kalau mahu berjaya dalam era globalisasi ini)
    4. Dapat mengurus sumber negara sendiri daripada kena ‘ROMPAK’ oleh Malaysia
    5. Pendatang Asing / IMM13, boleh kita hapuskan atau simpan di ‘Penjara’
    6. 100% hasil bumi dsbnya…. milik sabah termasuk Petroleum (kita dapat 5% royaliti seja buat masa ini)…
    7. Petonas tidak jadi ‘Gila Duit’, buat menara berkembar la, tapi orang Sabah / Sarawak tak dapat apa2 pun…
    8. Jambatan Pulau Pinang, projek tak berguna, tak ada hasil pun untuk Tulun Sabah
    9. Byk lagi… tolong2 cari pasal kebaikan

    Keburukan
    1. ISA, Akta Hasutan akan cari kita / penulis blog dsb kalau cakap tentang ‘Kalau Sabah keluar dari Malaysia’, kalau tidak percaya cuba… buat banner / iklan terbuka…
    2. Pemimpin Sabah yang ‘celaka’ makan sendiri dan lupa asal usul … berpura2 menjadi hero untuk perkara ini
    3. Selamat tinggal WP Labuan, sebab Sabah jadi Negara bukan Negeri lagi
    4. Kesultanan SULU, pura2 mahu ambil Sabah
    5. Byk lagi la…. cuba kamu tolong cari…

    Kesimpulan
    100% Tulun Sabah, sokong kalau kita keluar dari Malaysia.

  3. bayumurni says:

    TIDAK ADA PERKARA YANG MUSTHIL DALAM DUNIA INI KALAU KITA MAU BUAT BAH,KITA TIDAK BUAT PUN MEMANG-NYA KITA TIDAK ADA APA-APA DI-DALAM SABAH INI,APALAGI KALAU BERMULA DARI NOL(0),DUIT BUKAN-LAH SEGALA-GALA DLM HAL INI,PELABURAN PERKARA KEDUA DALAM SOAL INI,TENTANG PEMIMPIN YG BERKALIBER DI-SABAH INI,TIDAK MUNGKIN DALAM SATU SABAH INI, KITA TIDAK DAPAT MENCARI KETUA MENTERI YANG BERTAULIAH INI,TIDAK MUNGKIN DALAM SATU SABAH INI KITA TIDAK DAPAT MENCARI PENGANTINYA TIMBALAN KETUA MENTERI,IA IBARAT PEPATAH,,:BUKAN SENANG KALAU MAU MENCARI SENANG DAN BUKAN SUSAH JIKALAU MAU MENCARI SUSAH,, TEPUK DADA TANYA SELERA,,,,

    • Datu Unname says:

      aq se7 ngan ko bayumurni…
      dalam sabah nie pemimpinnya cuma nampak duet tp x nampak kesusahan rakyatnya..time mengundi saja ada muka dorang simpati kunu
      bukan senang mahu dapat pemimpin yang tiada sifat perkauman dan sifat tamak…

  4. teja says:

    Tataaturan buat sebuah negara yang wajar dihayati.
    Sistem ekonomi yang bersifat eksploitasi yang wajar difahami.
    Kekayaan yang tidak teragih dengan adil yang wajar dipersoalkan.
    Mewajarkan diberi amanah kepada yang mampu berusaha untuk mengketengahkan masalah kemiskinan berpunca dari salah etika mengurus tanggungjawab dan bagaimanakah demokrasi mengkonsepkan keamanan dan kestabilan warga dan negeri?

  5. al-fannani says:

    hai! salam kenalan..terima kasih lawat blog saya.orang sabah jugak kan.entry di sini saya ada sokong juga. negeri kita mmg seperti dibiarkan.terasa sedikit perit jugak.

    Teruskan menulis!

    • Datu Unname says:

      nahhh..bukan lagi terbiar mmg nda d tinguk ag taw…
      cuba ko pikir..law org semenanjung mati d sabah mesti masuk berita tv3 tp kalau org sabah mati d semenanjung dorang kan wat don’t know jak

  6. Pening says:

    Wow.. Sabah keluar dari Malaysia? Macam best saja kan.. tapi hakikatnya tidak… Sebab UTAMA Sabah tidak boleh menjadi sebuah NEGARA ialah.. PEMIMPINNYA tidak bersatu padu…. semua kuat makan $$$$$$$$$$$$$… yang kaya makin kaya, yang miskin makin miskin… HABISLAH…

  7. bayumurni says:

    kamu cuba hayati slogan sabah suatu masa dulu jika benar-benar orang sabah,,,,SABAH.BEBAS.MERDEKA. walaupun Timor laste bermandikan darah untuk berjuang menuntut kemerdakan dari pada Indenesia,namun hasrat mereka tercapai jua,dari mereka terus di jajah seumur hidup,,bayang kan kenapa mereka boleh? rakyat sabah tidak? setiap masallah ada saja jalan-nya,,,

  8. Tulisan mereka yang kecewa. Orang Sabah sudah mula bongkak. Janganlah buat lawak. Tanpa orang semenanjung, boleh kah Sabah survive? Semenanjung dan Sabah umpama Bapa dan Anak. Anak bila sudah pandai merangkak, janganlah pijak kepala bapa pula.
    Singkat pemikiran orang Sabah (bukan semua). Kamu kalau tak lompat pun, tak pe. Pemimpin kamu tu semua bersandiwara. Jangan mudah terpengaruh. Ini nasihat paling jujur.

    Lady Masni, kamu cutelah.

    http://harimau-menaip.blogspot.com

    • Datu Unname says:

      bro..
      bicara mu tidak salah tidak juga betul…
      bukan kerana bongkak,tp kami mula sedar dan merasa terbiar sedangkan hasil sabah terus d ingat(sumber pendapatan kn)..lagipun kalau bukan negeri sabah,adakah bn(umno)akan memerintah sekarang..so sape lupa siapa sekarang….
      umpama bapa dgn anak yer..tp klu bapa dapat bini baru anaknya akan di lupa jugak(buang kos katanya)..
      pasai ‘pemimpin kamu tue aq tertanya2 siapa?’…
      tp bicara mu tu lagi bongkak..baca la sejarah bro..

    • war says:

      bongkak kepala hotak kau… kamu orang semnjug senang cakap la.. jalan p kebun getah kamu berturap, air paip bertapis.. kami apa?? jalan p skolah pun tanah merah.. air paip bau lopak kerbau..

      so, jangan cakap2..

      ya lady masni cute..biasa la orang sabah..x mcm ppuan kamu

    • aristo says:

      kau ingat dari mana datang duit untuk semua pembangunan di semenajung kalau bukan minyak dari sabah sarawak….pakai otak kau fikir betul betul…dont be so ignorant…buta habis…sial

    • huguan siou says:

      Saya rasa semenanjung yang jadi anak..Sabah jadi ibu…menyusu minyak dari sabah dan sabah dpt 5%. Sedar diri sikit lah!

    • Head HunTing Monsopiad says:

      sedihnya baca coment kau ni..siapa ckp sabah x bleh survive? sa tdk taw sampai mna yang kau skola..kata2 kau ni umpama bijak brkata sja tp makna ayat y kosong. kau ludah jilat sendri ka ayat kau ni?org x akan trpngaruh jika tidak mrasa kperitan..sda 50 pluh thun brsama malaysia..tp dunia mngistiharkan ngeri paling misin dalam malaysia adalah sabah.wajar ka kmi hnya d brikan 5% sja dri hasil mnyak?sdang kan d smnajung duit tu d guna kn d cna.

  9. bayumurni says:

    sedap pula bahasa mu tu Harimau,macam kurang ajar pula kau ni,nah aku bagi tau pada kau,apa pula salah sabah meminta kebebasan daripada semenanjung? adakah itu suatu kesalahan pada semenanjung,?kau ibarat kan semenanjung itu adalah Bapa dan Sabah ini ibarat Anak,siapa yang pijak kepala siapa daam hal ini? kalau bukan orang Semenanjung,! yang memang terang menjadi Lanun Darat,ohh,jadi kalau orang Sabah tak pijak kepala orang Semenanjung,jadi orang Semenanjung boleh lah pijak kepala orang-orang Sabah ni,begitu ka,? saya nak tanya pada awak Harimau satu soalan,barang yang awak telah bagi dengan orang lain,patut kah awak ungkit-ungkit kan lagi,? bermakna apa yang kau bagi tu tak ikhlas dan telus,! sebab memang ada dasar nya berhati batu tak menerima kenyataan,walaupun kau gelar orang-orang Sabah ini Bongkak,pijak kepala dan singkat pemikiran tapi aku nak bagi tau pada kau,namun kami orang-orang Sabah bukan keturunan PENCURI,PENJAJAH atas tanah orang,kau faham kah? aku nak bagi tau pada kau, siapa yang tak pijak kepala bapa nya kalau memang bapa nya,seorang BAPA AYAM.!! Bapa kepada segala Pencuri,Perompak dan Penyamun,! kau jangan ingat pemimpin Sabah itu bersandiwara,itu kira baik sudah dari pada pemimpin Semenanjung yang durhaka pada raja dan munafik pada rakyat, itu kau tak ambik kisah, nah aku tunggu kau Harimau di sini,,,,,,,,,

    • Datu Unname says:

      hehehee…tenang bayumurni…
      mmg begitu klu org x sedar diri ketika menaip…
      berkata tanpa menggunakan akal,tp ikut perasaan…
      pa yg aq mau gtaw bayumurni sabah x meminta kebebasan dr semanjung
      tp semenanjung yg minta sabah dan sarawak jg singapura bersatu bawah payung malaya..

      • orang malaya says:

        Andaikata sabah keluar dari malaysia 1)Hilang tenaga kerja profseional pelbagai bidang dari semenanjung 2)Hilang anggota keselamatan polis,tentera dll.3)Hilang peralatan ketenteraan sprti pesawat pejuang,kapal laut dan kapal selam. 4)kakitangan kerajaan di sabah tidak akan di bayar gaji setelah berpisah dgn kerajaan malaysia secara automatik setelah sabah merdeka. 5)Hilang pelaburan tempatan dari semenanjung malaysia dan kakitangan swasta tidak di bayar gaji.6)pelabur luar negara tidak akan masuk di sebabkan menunggu penubuhan anggota kerajaan baru,dasar,polisi dan suasana politik dalaman negara baru merdeka. 7)akan muncul puak2 baru dalam dunia politik dalam negara sabah utk merebut kuasa negara yg baru merdeka. 8)negara baru sabah,hanya mampu mengurus negara dalam tempoh 2-3 bulan shj.Fulus tak ada 9)keadaan hura hara akan belaku di dalam negara sabah di sebabkan krisis tidak mampu membayar gaji selepas merdeka.10)maka negara sabah akan berhutang utk menampung kos operasi dalam negara dgn wilayah yg sebesar 73km persegi.11)kegiatan2 perniagaan haram,kongsi2 gelap akan tumbuh seperti cendawan selepas hujan sebab tiada kakitangan kerajaan dan keselamatan untuk memantau. 12)utk membina negara baru merdeka memerlukan masa yg lama,.mengikut sejarah pembinaan negara memerlukan pengalaman pemimpin,dasar luar negara,hubungan dagangan dua hala,mengenal negara baru kepada dunia luar dan menyakinkan mereka.Memerlukan tempoh masa di antara 50-100 tahun utk maju.Tidak termasuk dgn situasi krisis ekonomi dunia mengikut peredaran masa.13)Ancaman dari kuasa luar 14)utk meminjam perlu cagarkan aset negara 14)kalau salah takbir negara,aset sabah akan tergadai di pehak asing.Maka sabah di jajah semula oleh dunia luar. 15)Yang pasti,cukai akan di kenakan pada rakyat sabah dgn kadar yg tinggi utk mentakbir negara kerana mempunyai rakyat yg sedikit dan kos mengurus yg kian meningkat.

  10. Tahap Emotion Quotion yang amat rendah. Harimau harap dengan kemenangan Stacy dapat meredakan amarah mu.
    Harimau rasa kamu tiada bukti yang jelas dan tepat berkenaan tulisanmu “siapa yang pijak kepala siapa dalam hal ni? kalau bukan orang Semenanjung?”. Jadi tak perlu Harimau respon.
    Harimau bersifat neutral dan Harimau merasakan yang Pemimpin kamu tu semua hanya berdrama. Biasalah, nak peruntukan. Kami di semenanjung memang maju sikit dari sabah, tapi kami berani memberontak di PRU 12 yang lalu. Orang Sabah macam takut je? Mungkin orang sabah tak kisah kalau takde jalanRaya, Telefon, Elektrik dan Air. Tapi takpe. nanti orang Semenanjung akan ke sana dan bantu sebab pemimpin kamu sedang sibuk “berdrama”.

    Harimau rasa tak perlu Harimau bergaduh dengan kamu Bayu, kalau senang elok kita kahwin saja.. kamu mahu?

  11. bayumurni says:

    Siapa kah anda yang boleh menilai tahap seseorang dalam tahap Emotion Q dan berbangga dapat kememangn Stacy?,yang diadili sendiri oleh anda,!! jelas dan nyata anda telah melempar kan kata-kata Bongkak dan pijak kepala,bukan kah begitu,? bukan kah anda mula yang mencetus? Maaf saja lae orang lain awak boleh cakap macam tu tapi dengan Bayumurni,awak mungkin salah orang,saya bukan tak biasa duduk negara orang lain,hampir-separuh dunia saya dah pegi, Harimau ada cakap di-Semenanjung maju sikit dari Sabah dan berani pulak tu memberontak pada PRU 12,kalau memang berani memberontak bermakna,salah lah sejarah Malaysia yang mengatakan kita Malaysia Merdeka tanpa apa-apa pertumpahan darah yang jatuh ke Bumi walau setitik pun,betul ke sejarah ni,? saya nak tanya pada awak? yang mengatakan kemenangan Stacy dapat meredakan amarah mu,pada saya itu bukan marah tetapi tak tau lah saya yang awak ni Terasa,apa yng saya kata,atau cuba harimau buang kan sifat dendam kesuma pada orang lain,baru lah cerita dalam ni sedap di dengar,bukan kah begitu? Harimau pun tak nak gaduh-gaduh dalam hal ni,dan saya pun bukan nya kaki gaduh,apa yang saya cakapkan kat sini soal Hak orang-orang Sabah,eerrkk,, awak cakap tentang kawin tu,,awak ni Pompuan ke? atau Laki?? hehehehe,,,

  12. Kalau kamu lelaki..kamu perlu tukar nama..sebab nama kamu macam pompuan.
    Opps!!! Lupa pula. Harimau tak faham bahasa orang Sabah…yang Harimau tahu…SABAH..BAH..BOLEH BLAH…

    Harimau tak suka bergaduh dengan perempuan(kalau kamu perempuan)..dan tak suka isu kenegerian di momok-momokkan..
    Rasanya kamu sokong PKR…Pemimpin PKR orang mana agaknya? Semenanjung atau Sabah?

    Lu pikirlah sendiri Bah!

  13. bayumurni says:

    Kenapa pasal nama saya? cuba awak baca betul-betul atau awak memang mata kerabu(mata pompuan),awak tanya pasal nama saya dan mintak saya tukarkan nama saya,awak tak sedar-sedar lagi kah yang awak guna nama Harimau nama seekor bin- NATANG,!! Harimau hanya tahu bahasa orang SABAH..BAH..BOLEH BLAH.. betul ka,? saya pun sebenarnya tak tau tentang pantun dari sebelah semenanjung sana,tapi bunyi nya cam ni,, ORANG MALAYA DATANG KE SABAH,NGDA-NGDA JUAL TEMBAGA, Saya pun bukan pompuan gak,nape awak nak minta balun punggung awak,?? dan saya pun bukan Gay lak, saya tak sokong mana-mana parti tapi saya aktivis parti,setakat ni memang PR le,cuma saya memang cantas kalau ada yang sikap kenegerian dan berpuak-puak tu,,,!!!

  14. anton says:

    Good idea juga kan, kalau kita terus-terus dianak-tirikan, bukan?!

  15. Harimau memang mengambil sempena nama binatang…sama macam projek baru kerajaan selangor..Projek Khinzir Raksasa…pun bersempena nama seekor binatang juga.

    Harimau minta maaf pada lady masni sekiranya kehadiran harimau cuma mengundang gelora…cuma harimau kurang faham dan tidak setuju sekiranya sabah keluar dari malaysia.

    bayu, kita kawin jom?

  16. maaf…bukan ladymasni…ladymariah.

  17. bayumurni says:

    hehehe… suke nya dia bab kawin. maaf le tuan rimau, saya bukannya pompuan! laki gak, ape le awak ni, bapuk betul le!!!! Saya lelaki tulen leee. hehehehe.

  18. uweekkk…maaf..salah orang..Harimau ni kadang-kadang player juga…biasalah…nafsu Rimau.

  19. BoloOlang says:

    Apa pasat mau lali ini Malaysia, selupa jugak, lu olang lanti pun sama sendili pun galoh jugak,maciam lulu itu olang-olang PBS galoh, keluat kasi bikin itu PDS la, Maju la dan maciam-maciam pati. Lu olang jugak talak tau jaga dili sendili, jali katak lompat sini lompat sana, itu sibab olang latang kasi angkat ini negeli. Kasi cuba PR la, mana tau nasib lagi baik sikit, kena loteli mana tau!

  20. bayumurni says:

    BoloOlang,lu memang bodoh kasi orang,lu undi mesti mau kasi tinguk sama nasib,,lu jangan cuba-cuba itu PR la,lu lebih bagus tikam kasi kana itu nombor 444,itu cina cakap ada fung shui la,,,betukah? kasi ini negli saba sama komunis la,lebih baik dari kasi itu PR,lu tinguk itu China sikalang,,aiyaaa manyak mati aooo,kana itu gampa bumi,,,manyak susah lah itu macam,,,!!! houu lann lee,,,

  21. BoloOlang says:

    Mutukla itu negeli Cina sulah kena lanah luntuh, lu ala lengokka itu olang busat sana sulah tulun padang manyak cipat kasi tolong sama lakyat susah, kasi suluh lia olang tak mau hati susah, musti kuat kasi telus hilup. Sini munya olang busat mana ala itu maciam, jaga muntut sendili jugak. Gua manyak halap saba talak ada lanah luntuh, talak bukit api keluar maciam itu filipin sama ilu inonesia, kalau ala gua talak tau itu olang-olang busat cipat-cipat mau tulun padang kasi tolong olang susah atau pigi makan angin sana Ostalia, jaga muntut sendili lulu. Saba sulah ala nama negeli katak. Gua ala baca, itu olang busat mari salawak pun kasi celita dia saba mali lapat kasi tolong angkap manyak katak kasi bn minang. Bagukla kalau talak mau cuba itu PR lapi lu olang sikalang pun sulah lama kena buli sama sana mali munya ano, minang manyak pun lapat tiga menteli jugak, menteli pun talak kuat munya, labuan pun sulah kena jual, minyak ala wang sikit jugak lapat, lu olang busat sana musti belani lawan kasi mintak lu olang palut lapat maa, mukan jaga muntut sendili maa….bila sulah belani cakap olang pun lakut lan holmat la….talak lagi maciam sikalang maa…

    • xenanrno says:

      semakin banyak org sabah sedar kesilapan pemimpin masa lampau dan kini yg terlalu mengejar kemewahan hingga melupakan rakyat sabah..segala sumber kekayaan sabah habis digunakan ke tempat yang tidak sepatutnya…kekayaan sumber ini yang sebenarnya dapat memajukan negeri sabah dari terus meraih simpati dari kerajaan pusat…hingga kini apa yang diperhatikan tidak ada seorang pemimpin sabah yang pada masa kini betul-betul berjiwa rakyat untuk mempertahankan kedaulatan negeri ini…mungkin benar kita pernah dijajah britsh pada zaman dahulu namun penjajahan pada masa kini adalah lebih hebat…lihatlah anak-anak negeri kita berapa peratus yg mendapat pekerjaan pada masa kini…ada pun pekerjaan sekadar gaji 4 hingga 5 ratus memadaikah ia pada masa kini…?apatah lagi pada masa akan datang…dan tidak mungkin anak-anak sabah akan memerintah malaysia ini?…bukan tidak cintakan pada malaysia tetapi apa yang mampu malaysia berikan kepada sabah…segala kemudan infrastruktur masih jauh ketinggalan berbanding negeri2 yang ada di semenanjung sana…anak-anak kita semakin lalai dan lupa betapa masa depan mereka semakin gelap…event dalam menjawat jawatan kerajaan pun terdapat kouta untuk negeri sabah…perdana menteri kita sendiri pun tidak dapat mentadbir negara ini dengan baik ditambah2 pula campurtangan dari isteri beliau…dari segi agama pula kita dapat lihat di sabah kita semua tidak pernah membezakan agama…kita masih dapat duduk semeja makan bersama-sama…lihat saja d restauran…tetapi di semenanjung berlainan terlalu besar jurangnya…

  22. bayumurni says:

    Ini Sabah lagi susah kalau runtuh itu gunung kinabalu,,suma itu rakyat boleh mati ooo,,kau cepat-cepat lari pigi China la atau Ostalia,lu mana mau susah-susah mau jaga Sabah,,pasal ini negeli bukan itu cina punya la,,lu punya itu tali pusat buan sana China,,Oooo,,!! Itu sarawak cakap lumpat parti,,haiyaaa,,itu komunis punya cakap lu pun pecaya kah,,, luu pun mungkin komunis 03 sarawak punya kah,,,itu cina punya olang mana boleh picaya loo,,srupa itu jipun cakap,,cina punya olang tia boleh harap OOooo,,!!! kasi itu sarawak menteri ambik itu katak kasi makan sampai mati lloooo,,haiyaaa,,,TAILINGOWNGGGGGG,, HAMKAAACHANNNNN NGEE,,,,,

  23. SumazauFc says:

    uina gia ko, memang mengaus betul ba, kalau sabah keluar pun mau karut sudah ba ni sabah sekarang apa lagi yang tinggal.Inda lama gempa bumi ni di sabah, kana kurik kurik minyak mau kusung suda tu dasar laut ..
    Na… ketawa2 la malaysia kalau gempa bumi… heheh leks ko buss..
    kita sama-sama cari jalan ba mo kasi hapy semua org sabah.

    http://www.omsabah.blogspot.com

  24. bayumurni says:

    Kau jangan susah SumazauFc,
    Kalau pasal minyak kau pigi sandakan dan kudat.sekarang sudah bertambah minyak di sabah bah,kita saja rakyat sabah yang ndak di kasi tau,,
    Betul perkara ini memang betul dan
    telah beroperasi baru-baru,,

    Apa bah kita mau begantung di bawah keteiak Kerajaan Pusat untuk selama-lamanya,ndak bah kita mati kalau kita ndak bersama-sama dengan durang yang mati durang,,hehhehehe,,,

  25. olong says:

    MEMANG BENAR SEKARANG NI MANUSIA JATUH DENGAN 3 TA SAHAJA IAITU HARta, TAKHta DAN WANIta……….mcm2 ada …..

  26. crying_sabahan says:

    Sabahan Premier League..Abramovich beli kelab Likas FC, the green..
    cant imagine la..tapi kalau jadi pun ok jugak la..

    nanti takut juga president of the new found country migrate pegi Vegas..monitor sabah melalui internet sambil main judi..hehehe.. tambah rugi sabah dapat president TAIK JUDI!!

  27. MISS says:

    SABAH TERTIPU DENGAN SISTEM PENGILIRAN KETUA METERI DAHULU.AKIBATNYA SABAH LAMBAT MAJU..BILANGAN SEKOLAH SAINS..INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI..TP JGN LUPA TTG KELEMAHAN PEMIMPIN KITA YANG PR12 BARU MAU BISING..KENAPA TIDAK DULU?FIKIRKAN…

  28. rogon says:

    Demokrasi di Malaysia lagi palsu dari benar, kebebasan media dan pengasingan kuasa ialah ciri2 terpenting yang suda hilang dalam sistem demokrasi Malaysia.

    Anyway, kenapa kamu layan si Harimau Menaip tu. Dia tidak bijak dalam hal politik, dia gagal pisahkan isu agama dengan politik, dia kasi rojak saja, baca saja lah blog dia tu. Sedangkan Melayu atau Islam di Malaysia tidak bole berdikari hidup tanpa orang Cina, ini dorang malu untuk cakap. Kalau nak tengok gambaran macam mana Malaysia kalo % populasi Cina rendah, rujuk Indonesia.. culture sama agama sama.

    Trivia :
    Kaum yang lagi gelap kulit = rendah IQ
    Kaum yang lagi cerah kulit = lagi racist

  29. gajah mamut says:

    SABAH LEBIH BAIK KELUAR MALAYSIA, KENAPA?HASIL SABAH CUKUP BANYAK,MINYAK,SAWIT,TEMBAGA,PERIKANAN,BALAK,PERKAPALAN,PELANCUNGAN,TANAH SUBUR,ORANGNYA PERAMAH DAN BERBUDI MERUPAKAN ASET BERHARGA.bANDINGKAN DENGAN P.PINANG,PERLIS,MELAKA. APA ADA?
    LIHAT KEMUDAHAN INFRSTRUKTUR, PPINANG,MELAKA, PERLIS.SABAH ADA APA BAH.JALAN KK KE PANTAI TIMUR LUBANG BESAR BATIS,KAMPUNG-KAMPUNG BULUM KIRA.lIHAT SEKOLAH RENDAH, PAPAN YANG BANYAK(SEMANJUNG SUDA TIADA).
    sEMUA JAWATAN TINGGI DIORANG SUDAH KEBAS,APALHA NASIP KITA SABAHAN.sIAPA KATA SABAH TIDAK BOLEH PERINTAH SENDIRI?
    sAYA BOLEH! BUKAN SUSAH SELSEAIKAN MASALAH UTAMA SABAH SPT PATI.TEMPAT DIORANG SAJA DI SATU PULAU, BUAT SEMAKAN IC@KP, GUNAKAN UJIAN DNA UTK TENTUKAN HUBUNGAN ANAK/BAPA(NBANYAK PENIPUAN DI SINI).SAYA BOLEH BUAT BLUE PRINT@PERANCANGAN STRTEGIK UNTUK SABAH BERJAYA. SORRY GUA TERPAKSA SERIUS BANYAK LAGI NANTILAH

  30. koyok says:

    x perlu keluar bah,
    malaysia x dp hidup tanpa sabah
    melayu dan bumiputra adalah sama,
    bukan sebab malaysia sabah terpinggir, tapi sebab pemimpin yang byk mkn rasuah dan malas,
    apepun sabah mesti membangun membantu bumiputra,
    bumiputra mesti bersatu supaya x ditindas oleh kaum lain.

  31. gajah mamot says:

    ya bah pemimpin sabah kebanyakannya mau usin saja.Lihatlah kepimpinan diaorang, pakai ninja king, rumah banglo besar, mersedis sampai 3 buah, kalau bercakap atau beri ucapan kita di suruh berjimatlah, menerojkalah besnis baru, timbahlah ilmu.Cakap macam budak-budak, tiada langsung kualiti,Memang kalau otak usin saja.Tiada usaha macammana utk meningkatkan pendidikan dan pembangunan infrastruktur di sabah.Pati dikaci biar, kerana inilah yng mengundi diaorangAsyik mengampu kerajaan Pusat sahaja!!!!!!

  32. Dukaruk says:

    banyak juga kebaikan dan keburukan kalau sabah keluar dari malaysia. dari segi keselamatan negeri sabah sendiri tidak mungkin akan terjamin kerana kerajaan pelipin memang suda intai2 sabah maqu jadi milik durang…pronya pula sumber kekayaan bumi sabah akan di nikmati oleh penduduk sabah. Apa yang penting adalah keaamanan dankeselamatan yang sekarang ini kita dalam malaysia adalah terjamin. walaubagaimanapun, kita mahu semua pemimpin sabah, penduduk sabah, pemerintah malaysia dan semua la supaya memahami hak2 kita anak watan sabah, dan kepada pemimpin sabah, selagi mereka tidak bersatu(tidak kira parti pemerintah, pembangkang) maka selagi itu lah apa yang di suarakan tidak akan di tangani…

  33. apengsmlsy says:

    sabah??

  34. apengsmlsy says:

    buat ape gaduh2..kan ramai orang sabah kawin dengan orang semenanjung??

  35. HarimauSi4L says:

    Puiii ko Harimau,nyata2 ko nie rendah IQ….aku rasa ko memang lahir untuk dijadikan palui mcm skrg…ckp banyak putar belit….cakap jak banyak tp IQ kurang…..hahahha….Ko takut ka kalau kami keluar dari Malaysia??Bising jak mulut ko sana…Patutla kaum ko paling teruk….pui…

  36. napi says:

    bodohla kau ni harimau.

    tapi aku paham benar otak ko ni, pasal aku pun orang menanjung.

    orang sabah jgn mara aa.

    begini, senang jer. X yah pk benda yg fantasi2. Aku sebagai orang menanjing pun x dapat nak tertolongkan korang, walaupun nak tolong. Apa yang dapat aku buat, sebagai rakyat biasa. Nasib baik aku bukan sabahan, sebab aku ni pandai teknikal gak lah. Mcm2 benda. Kot aku orang sabah dan banyak member, dah tentu byk aku dpt wat utk negeri tercinta.

    Pakat-pakat orang sabah semua belajar pandai2, wat lah apa perusahaan pun, apa teknologi apa barang pun, tak yah pikir langsung pasal semenanjung.

    Gua ucapkan korang berjaya n hepi.

    Gua kalau jadi pm, gua akan meng NEGARA kan setiap pekan/bandar di seluruh malaysia. Gua x pandang negeri.

    You all dont need to come to selangor/kl, you just stay kat negeri masing2, we will come to your town and bring projects to you. (to all malaysian, pahang, kelantan, perlis, not just sabah/sarawakian.)

    itu kalau gua jadi pm. kalau gua x jadi pm, gua tulun jua anak sabah. Anak sabah anak gua jugak, bini gua lovely sabahan.

    Sayang sabahan, peace.

    Wei jgn sedey2, lu orang lom pegi pahang, tganu, klantan, jgn byk berkomplen. Wat je la apa yg nak dibuat, diam2.

  37. mohd hafizan says:

    TEDA MASALAH KALU SABAH MAU KURA MALAYA….TAKUT KA ORANG MALAYA SABAH KURA DARI PERSEKUTUAN….TEDA NANTI MAKANAN KAMU…??KENA PERINTAH CINA LAGI..??HAHAHA…..MELAYU NI BANGSA PENAKUT….TAKUT BANGSA LAIN MAJU DR DIORANG…

  38. mohd hafizan says:

    SESIAPA SABAHAN YANG TIDAK YAKIN YANG SABAH BOLEH ADA NEGARA SENDIRI DAN MEMERINTAH SENDIRI MAKA PEMIKIRAN DIA SUDA DICEMARI OLEH BANGSA MELAYU DAN PEMIKIRAN MELAYU TERMASUK KETUANAN MELAYU…..INGAT SABAHANS….KITA TIDAK PERNAH KENA AJAR MALAYA PAKAI SELUAR…KITA TIDAK TUMPANG KEMERDEKAAN MALAYA…..KITA PUN ADA KEMERDEKAAN SENDIRI DAN BAKAL ADA NEGARA SENDIRI MS ZAMAN PENJAJAH…KITA ADA BUDAYA YANG MENCERMINKAN BANGSA KITA….KITA TIDAK TIRU ORG…ORANG2 KITA BUKAN PALUI NDA PIGI SEKOLAH….APA YANG HEBAT TENTANG MELAYU…APA YANG KITA PERLU CONTOH DENGAN DIORANG..???50 TAHUN MALAYA MERDEKA APA TEKNOLOGI YANG DIORANG CIPTA HASIL DARI ORANG MELAYU YANG BULI DIIKTIRAF DI ANTARABANGSA….KITA MAHU HAK KITA SEBAGAI PERIBUMI….KITA MAHU ANAK2 MELAYU DI SEMENANJUNG YANG CAKAP KITA TINGGAL ATAS POKOK SEDAR….KITA UNGKIT SEJARAH PERJANJIAN LAMA KASI BUKA MATA SULTAN MELAYU….KASI INGAT DIA MASA DARURAT DULU….APA EFFECT DIA KALU BORNEO TOLAK JOIN MALAYSIA DULU…ANAK2 MELAYU SEKARANG LUPA TU SEMUA…SEMUA TRIP BANGSA MODERN DAN BERMARUAH…BANGSA MAJU….HEBAT….SAMA CINA TAKUT….MINTA TLNG JUGA HEAD HUNTERS…..TU SEMUA SEJARAH KENA POLITIKKAN DI BUKU TEKS BUATAN MALAYA…CERITA PMBENTUKKAN MALAYSIA HASIL DARI CIPTAAN MALAYA..PIKIR ANAK2 SABAH YANG BELAJAR DI ULU2AKU TEDA COMPUTER DAN SERBA KEKURANGAN…AKU NDA MAU JADI PENGHIANAT BANGSA SABAH……..DATUK KITA DULU PUN BERJUANG BAH MENENTANG PENJAJAH….HANYA MANUSIA BERHATI BINATANG JAK SANGGUP TGK ANAK BANGSA DIA KENA PIJAK KEPALA MACAM TEDA GUNA….

  39. mohd hafizan says:

    SEBUT BUAT NEGARA SENDIRI MESTI PIKIR PILIPIN SAMA INDONESIA…APA HAK DIORANG MAU AMBIK KITA…KALU SAYA LEBIH MAU MACAM DULU SABAH SARAWAK BRUNEI —-NORTH BORNEO FEDERATION——-TAPI KALU DUA NDA MAU KITA SENDIRI PUN BULI BAH…KALU NDA BULI MAKA KETUANAN MELAYU MASIH LAGI ADA DALAM OTAK KAMU…SINGAPURA RILEK JAK….BRUNEI RILEK JAK KUAR MALAYSIA….

  40. mohd hafizan says:

    SEKARANG SAYA MAU DENGAR CERITA KALU HASIL EKONOMI SABAH HABIS KENA AMBIK….KAMU SABAHANS SEMUA RASA2 MALAYA MAU KA JAGA LAGI NEGERI KITA..RAKYAT KITA???ATAU DIA ANGGAP SEBAGAI BEBAN JAK…??PIKIR2 LA…

  41. Sabahan Liberation Army says:

    taik semenajung. kita ni cume jadi hamba!! FREEDOM SABAH!!

  42. war lord says:

    kalau terpaksa. kita halau dia orang balik.macam bangla halau pakistan dulu…

  43. kunang2 says:

    yelatu… keluarlah cepat2. menyampah tgok orang yang satakat komen tindakan ga ada

  44. kibut.. says:

    dari orang muda2 saja ni harapan sabah skarang. …pilih mana leader yg betul2 buli pakai yang betul2 dapat pertahankan hak2 kita..bukan yang jenis karabau kana tarik tali di hidung.. …dari dulu lagi kita sdh nampak hasil bumi sabah,hak2 org sabah semua kana control semenanjung..pangkat2 penting di sabah pun banyak org snanjung pegang.

  45. Revolusioneer says:

    Saya cadangkan Nama Sabah Nanti kalau sudah keluar Malaysia..
    1. REPUBLIK NEGARA SABAH,
    Matawang..
    2. Ringgit Sabah ( 1 ringgit sabah = 2 ringgit malaysia)
    baru padan muka semenajung harga proton kita buli beli murah.
    3. Sistem Pemerintahan Demokrasi Ber Presiden macam Singapore ada Presiden ada Perdana Menteri Negara pun maju.inda lah 24 jam ketuanan melayu.
    4. Eksport utama Petroleum.Gas Asli.Kelapa Sawit.(Komponen Komputer)akan datang bila merdeka.
    5. Sukan.
    Sukan utama – Bolasepak melayakan diri ke Piala Dunia 2030.
    Pendidikan (Ting 6 = Matrikulasi Sabah ), Ting 5 Sijil Pelajaran Sabah ( GCE O Level)
    6. Dasar luar, Negara Berkecuali macam Switzerland.
    Lain-lain kita sama sama fikirkan nanti tapi jangan lama-lama kita mesti bersatu segala bangsa sentosa sabah negara merdeka.
    sekian ,,REVOLUSIONEER

  46. Revolusioneer says:

    Kepada Orang-orang Semenanjung terutamanya di Selangor/KL aka Lembah klang yang perasan diri baik hebat macho gedik poyo tu minta maaf banyak-banyak. kami Sabah nak kluar Meleyshie(slang VIP KL)Lu pikirla sendiri Berpuluh Bilion Duit Zakat Cukai dan Lain-lain duit Petronas Ka GLC Sime Darby, Kalau Sabah and Sarawak Sekali keluar Lu Rasa la Sendiri nanti (How SucKs you Life Are without Us) u All Semenanjungins will suffer more time will decide.

  47. Revolusioneer says:

    Di Lebah Klang Saja Ada Negro, Bangla, Nepal, Myanmar, Pakistan dan Indonesian yang suda bermastautin PR Ratusan ribu mungkin mencecah Juta skarang ni dalam proses take over kerja-kerja budak melayu Pe Rempit dan GRO aka Bohsia plus emak Bapak yang Hari-hari berbunuhan sesama sendiri Cina dan India jadi Bisnes man Lawyer Doktor, Lama lama Melayu KL and Selangor Jdai mcm Melayu Singapore, Di Harap SABAH Berjaya MERDEKA dari Malaysia secepat mungkin. Nanti Kita Buat Satu Pertubuhan Pembebasan Bumi Sabah untuk me Reali sasikan Idea Kita ini

  48. org kk bah ni says:

    bg sia lah, sabah lebih hebat dlm malaysia, dgn org yg ndak seberapa di sabah ni, mana bleh maju, ntah kenapa ko ckp org brunei kaya pula? ndaklah minyak ja, tapi ko parnah dtg brunei ka? antara kk dn brunei mana lebih best?

    aapa aku tiguk kita bnyk kasih salah org lain klu kitaa ndak maju, kenapa ndak kasih diri kita sendiri, apa semua mesti kerajaan kah kasih maju negeri ni? cuba tgk di selangor, bkn semua syarikat kerajaan, syarikat swasta bah bnyk tu, klu pemimpin kita ni pandai bawa pelabur asing d negeri ni kan maju jg, tpi kenapa mau kasih salah malaysia pulak klu kita ndak kaya? klu kita ndak maju? bkn salah kita jgk ka? klu ya pun kita dpt duit minyak? bkn kita jgk pegang org2 dlm kerajaan ja, abis2 apa jg? disitu ja, bkn duit kita jg, apa kita pikir makin bnyk pekerjaan klu kita ada minyak dn duit hasil minyak? tgk saja bah ghana(ada minyak bh diorg ni klu ndak silap) kah

    tgk haiti sdh berapa tahun diorg merdeka? klu ndak silap sdh lebh 200 tahun, mcm mana negara diorg?

    cuba kamu urg bandingkan dgn sabah.

    lagi ramai org lagi senang, perubahan skrg adalah hasil kerja sama dlm malaysia ini. singpore tu itu bnyk immigrant sudh, kita org pendatang masuk sdh takut, klu bt mcm singapore pun mesti jd isu hangat hehe.

    kita jgn terikut sgt dgn perasaan, mesti teliti betul, fakta jgn main hantam saja bh, . jgn terlalu salahkan org, salahkan kelamahan kita bah dlu, klu dlm malaysia pun ndak bulih2 memajukan bangsa sendiri apa kita pikir bulih maju kan bangsa kita diluar malaysia? apa2pun sabah bulih bah

    • supra ivan kovic says:

      Sy tidak berapa setuju dgn komen kmu ni… Bhsa ko pn mcm bkn bumiputra sabah… Sy muskil sgt2 dgn kmu ni…sy x sokong komen kmu x bernas langsung dn x da semangat sabahan dlm diri kmu.

  49. SuaraSumbang says:

    urang sama n Saraawk harus bersatu.. keluar saja dari Malaysia. terlalu kanyang sudah durang dgn hasil kitani. sampai lupa diri sudah. mau sampai bila lagi kita di bodoh2 kan?
    Sabah betul2 bulih bah…
    Sarawak agi best mun kuar Malaysia…sikda nok mustahil

  50. we want justice says:

    itu la org sabah..x yakin pd org2 sendiri sama ada boleh memimpin kerajaan sendiri sekiranya keluar dari malaysia..mentaliti org borneo ni harus di ubah..jangan jadi pak turut sampai kiamat..PENDIRIAN,KEBERANIAN dan KEYAKINAN harus ada..buka la mata luas2 wahai org2 BORNEO(sabah dan s’wak),fkir la lebih jauh..kekayaan BORNEO telah menguntungkan MALAYA,tetapi merugikan BORNEO sendiri..mana hak kita.?mana perginya kekayaan yang kita miliki selama ini sehingga tempat sendiri pun ‘MAKAN X CUKUP’. Perjuangkan la hak kita sendiri,hak kita telah di cabuli,jangan jadi tunggul kayu yang tidak ada pendirian,jangan anggap perkara ini remeh temeh,pada hal ianya akan memberikan impak yang besar pada generasi BORNEO akan datang..apa gunanya malaysia merdeka jika masih terdapat penduduk borneo sendiri ada yang tidak mendapat pendidikan,keluarga tidak mampu untuk menghantar anak2 belajar kerana tidak cukup duit dan lain2 lagi..tidak kesian ka bagaimana masa depan mereka nanti?mana perginya hasil petroleum,gas asli,hasil pelancongan,kayu balak dan lain2 yang kita miliki? perjuangkan la hak kita..sedar la wahai rakyat Borneo..

  51. zorro.fightinglegend.v2.0@gmail.com says:

    Saya heran dgn sikap Org KK Bah ni. Saya kerja kerajaan (Federal) elaun kicil tapi STAF dari Semjng dtg Sabah dpt elaun besar, kenapa pula itu salah saya bukan salah diorang orang Semjng pilih kasih? Org KK Bah ni cakap.. hasil kerja sama, kalau betul sama kenapa pula kami orang KK yg 40 tahun tinggal d Petagas,kerja dgn Federal tida dpt naik pangkat kena tahan walau ada Degree. Orng Semjg muda lagi dtg Sabah jadi BOS tiada Pengalaman tapi naik Pasal ada Kabel UMNO, kerja tida tau kalau org Sabah yg kerja lama tida tulung habiss(memang Buduhla mau sokong diri sendiri di anaya)mangkali orang KK bah ni penyokong UMNO sokong sendiri(waktu BERJAYA dulu mana ada begini)kalau betulah ada Pemimpin mau Cadang Keluar dari Malaysia sayalah orang pertama yg join dia dulu ((((HIDUPP SABAH. BEBASKAN SABAH!!!))

  52. tanakwagu sabah says:

    sya rasa suma org sbah mau org ptma y join sabah kluar dri msia…pmrintah ngri dtdbir o umno..jdi org smanjung dtg sabah pn senang2 ja..ketua2 jabatan adalah org smanjung..semua keuntungan n sumber dri sabah di pos p kl..utk pmbgunan tanah malaya.klau sabah di pimpin o pmbgkang(pbs)ktika itu..BERLAKU RUSUHAN KERANA PENYOKONG UMNO/BN TIDAK PUAS ATI KEMANANGAN PBS…..tetapi bila umno/bn pimpin sabah..boleh pula mrka katakan pmipmin pmbgkang y bkempen mbgkitkan 20pkra dkatakan menjejaskan perpaduan rakyat sabah..utk pgtahuan…blum ada rusuhan atau tunjuk perasaan y berlaku disababkan parti politik dari sabah..tetapi parti dari luar la(UMNO/BN)y menjejaskan perpaduan penduduk sabah..jgn samakan rakyat sabah dgn rakyat di smanjung…parti politik sabah..jgnlah tkut utk mjdi pmbgkang..kerana rakyat sabah berdiri di belakang anda….gabungan parti politik..PBS,PBRS,UPKO,SAPP kpd s1 pntdbiran ngri akan MENENGELAMKAN KAPAL UMNO/BN di sabah…hahahahahah……belakangkan soal populariti,kemewahaan,tetapi utamakan rakyat dan sumbangan y bguna kpd rakyat sabah..(KADAZANDUSUN,MURUT,BAJAU,CINA,INDIA)dan lain2 bgsa y ada di sabah….good luck 4 sabahan army…..

  53. donaldstephenjr says:

    kepada urang2 sabah, cerita pasal mau kluar dari malaysia ni mmg lama suda pn..mari la kita sama2 mengingati perjuangan donald stephen..ramai suda urang lupa pasal tragedi triple 6…kpada urang@idupan liar yg nda tau sjarah,nda kisah la harimau ka babi ka,jgn suka2 cakap urang sabah nnt ketulahan..sabah mmg suda khabisn bnyk sumber .ditambh lagi sama populasi pti yg melampau..mmg sushaaa.satu ja yg smua urang sabah mst ingat, kalau donald stephen nda meninggal tym triple 6, jgn ingt kita buli kna kasi buduh2 macam apa yg jadi skarang..tapi urang sabah mmg cool bha..kekalkn budi bhasa kita sbab tu trademark urang sabah tu..jgn snang2 kna provokasi..bnyk2 kn berdoa n harap2 la ada urang yg akan step up to make the difference,peace!!:)

  54. Ahmad says:

    Kesian kan urang Sabah sama Sarawak. Hasil habis lari ke Semenanjung. Asal ada event besar-besar diadakan diSemenanjung. Kalau lah ada Negara Borneo.

  55. pemimpin sebenar says:

    sabah keluar malaysia atau tidak sama saja, kalau kita masih bergelar manusia. kecuali kita sedar diri kita bah bah bah

  56. Walai_Dahai says:

    encik/cik Harimau ni takut Sabah keluar dari Malaysia.. sbb takkan ada lagi sumber kewangan kat semenanjung tuh.. huhuhu. itulah psl dia begini.. LOL!

    (Harap2 Sabah dapat kluar dari Malaysia)

  57. SULTANATE OF SULU says:

    The Sultanate of Sulu was granted the territory as a prize for helping
    the Sultan of Brunei against his enemies and from then on that part of
    Borneo is recognized as part of the Sultan of Sulu’s sovereignty. In 1878,
    Baron Von Overbeck, an Austrian partner representing The British North Borneo
    Co. and his partner British Alfred Dent, leased the territory known as “Sabah”
    – roughly translated as “the land beneath the winds”. In return the company
    will provide arms to the Sultan to resist the spaniards and 5,000 Malaysian
    ringgits annual rental based on the Mexican dollars value at that time or
    its equivalent in gold. This lease have been continued until the independence
    and formation of the Malaysian federation in 1963 together with Singapore,
    Sarawak and Malaysia. Up to these days, the Malaysians have been continuing
    the rental payment of 5,300 Malaysian ringgits – a 300 ringgits increased from
    original rent.

    In 1962 during the Pres. Diosdado Macapagal’s administration (the father
    of the present president, Glorio Arroyo), the Philippines formally claimed
    Sabah based on the Sultanate of Sulu heirs’ claim on the territory. The
    Philippines broke diplomatic relations with Malaysia after the federation
    have included “Sabah”. The sultan’s heirs have given the Philippine government
    the authority to pursue the claim legally in international courts

    the Malaysians have been aiding the Muslim separatists
    against the Philippine government. Some people says this distracted the attention
    to the claim on Sabah as the government was embroiled in containing the conflict

    Muslim
    Filipinos have considered Sabah as part of their domain as their ancestors have been
    doing centuries ago. That part of southeast asia is bound by common religion, history
    and people.

    FINALLY:

    The claim was based on several historical facts and court judgement.

    The lease agreement is definitely a proof otherwise there will be no basis for any
    agreement if such ownership was not established at all. The contract was between Sri
    Paduka Maulana Al Sultan Mohammad Jamalul Alam – representing the sultanate as owner
    and sovereign of Sabah on one hand, and that of Gustavus Baron de Overbeck and Alfred
    Dent, representing the British East India Co.(then became the North Borneo Co.), on
    the other as lessee of Sabah, was executed on June 22, 1878. Though the British turned
    over the possession and government of Sabah to the federation, the Malaysians have not
    remissed in paying the annual rental.

    The 1939 court judgement on the claim had handed ownership of North Borneo to the heirs
    of the Sultanate prior to the formation of Malaysian federation in 1963. The judgment
    of Chief Justice C.F.C. Makaskie of the High Court of North Borneo in the civil suit
    filed by the late Dayang Dayang Hadji Piandao and eight other heirs of the Sultan of Suluk!!!

  58. BANGSAMORO MINDANAO says:

    Kalau Sabah keluar maka jadi ni macam lah……..
    Download video:
    http://www.mediafire.com/?5nghabdzlwzvwa9

  59. supra ivan kovic says:

    Keluar apa lg mo tunggu jgn kc lama lh bei… Cukup lama sudah sabah mnderita angkara pghinataan pmimpin sabahsndiri…tamak dn gilakn kuasa smpi ngri sndiri pn trgadai.

  60. saya bilang says:

    Sabah dijangka jadi negara republik, ada presiden dan perdana menteri, macam itu Singapura..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: