Kadazandusun atau Kadazan Dusun?

Baca punya baca email dari pembaca news kami, perkara ini terus menyerang di kepala minta dikongsikan di blog ini. Walau apapun, isu ‘kadus’ (singkatan untuk KadazanDusun) mungkin hanya difahami oleh kebanyakan Sabahan. Siapa tahu, mungkin ada kekeliruan. tindal1

Menurut huraian daripada Wikipedia, Istilah Kadazan-Dusun ini wujud dari hasil penggabungan etnik Kadazan dan Dusun serta beberapa etnik kecil lain. Penggabungan ini adalah akibat pertelingkahan politik. Lagipun, perbezaan antara kaum Kadazan dan Dusun tidaklah begitu besar. Kalau diperhatikan dari segi jumlah penutur antara dialek Dusun dan Kadazan, didapati penutur dialek Dusun lebih ramai.

Kita melihat akan istilah yang selalu ditafsirkan (termasuk saya suatu ketika dulu, dan beberapa penulis tempatan) bahawa Kadazandusun merupakan satu bangsa. Sedangkan, terdapat sedikit kekeliruan kecil di sini. Kesalahan di sini adalah disebabkan oleh kesilapan kecil dalam penggunaan huruf kecil ‘d‘. Sepatutnya ia ditulis/taip sebagai KadazanDusun untuk melihat perbezaan sesuatu bangsa itu.

Perkara ini mungkin boleh dianggap remeh oleh sesetengah pihak tetapi adalah molek sekiranya kita peka akan kesalahan kecil sebegini agar tidak ada kekeliruan pada generasi akan datang. Beleklah ke dalam kamus, Kadazandusun tidak wujud. Anda boleh pilih sama ada Kadazan ataupun Dusun.

Ada seseorang dari JPN berkata, “There is no classification of Kadazandusun as a race in the National Registration Department. It is either Kadazan or Dusun,”

This is the point that im trying to explain here.

As racial debate is a very sensitive issue, we should have at least taken the precaution or have avoided the term if we does not fully understand the salient meaning of it. Itupun kalau tidak faham la. But for me, we should!

Tiada guna mendebatkan isu sebegini kerana ia tidak memberi manfaat kepada kedua-dua pihak, sama ada orang Kadazan mahupun Dusun. Cuma, apa salahnya kita berkongsi kan? Mungkin ada ketikanya kita harus membuat klasifikasi yang jelas akan kedudukan bangsa Kadazan dan Dusun agar tidak menjadi Kadazandusun.

Ada juga teori yang pernah dikeluarkan oleh beberapa orang bahawa Kadazan adalah bangsa Dusun yang menetap di kawasan bandar kerana istilah ‘kadai’ (BM=Kedai) yang digunakan. Donald Stephens (Tun Fuad) dikatakan telah menggunakan perkataan tersebut pada 1961 untuk orang Dusun di kawasan bandar.

Sejauh mana kebenarannya? Tiada bukti bah from Tun’s statement that Kadazans were ‘orang bandar’ rite?

The term ‘Kadazan’ was already in use when Sabah was still known as the British North Borneo way back in 1932. In fact, the word ‘Kadazan’ is not of recent origin. There was evidence that the term has been used long before the 1950s.

Kita rujuk kepada Owen Rutter, dalam bukunya, The Pagans Of North Borneo, yang dikeluarkan pada 1929, ada tertulis: The Dusun usually describes himself generically as a ‘tulun tindal’ (landsman) or, on the West Coast, particularly at Papar, as a ‘Kadazan’. (page 31).

Owen Rutter ni dahulunya pernah bekerja di Sabah (pada waktu itu Sabah dikenali sebagai British North Borneo) sebagai D.O (Pegawai Daerah) selama lima tahun dan seterusnya meninggalkan negeri ini pada perang dunia pertama.

Selain daripada itu, jika mengikut istilah kuno ‘Rinait‘ oleh para ‘Bobohizan‘ (istilah untuk Priestesses), ‘Kadazan’ bermaksud ‘orang atau ‘manusia’.

BTW, Pada 1961 Penampang adalah pekan kecil. Donggongon dan Kasigui sahaja yang menjadi tumpuan orang. So, bukan semua orang dari Penampang pada masa itu ‘tulun mantad kadai‘.

Reference: Rev. Fr. Antonissen wrote the “Kadazan Dictionary and Grammar” as early as 1956 well before Tun Fuad’s attempt to label the non-Muslim Natives as Kadazans who, before then were conveniently labelled as the Orang Dusun, meaning ‘people of the Orchard’, or the farming people.

Terdapat kamus di Australia, “A Gift From The Australian People Under The Colombo Plan”. Mukasurat 9, statement dari penulisnya:- “When I came to North Borneo in 1932 and was detailed to work amongst the Kadazan in Penampang and surrounding village”. Sekali lagi, statement ini membuktikan Kadazan wujud bukan kerana istilah ‘urang dari kadai’ oleh Tun Fuad pada 1961.

Justru, jangan gabungkan Kadazan dan Dusun menjadi Kadazandusun. Ia tidak membawa apa-apa maksud. Anda pilih salah satu. KADAZAN atau DUSUN. Ataupun KadazanDusun. Posting kali ini bukanlah membawa apa-apa makna untuk bertekak dengan sesiapa, tapi sekurang-kurangnya kita boleh lihat point yang lebih jelas akan istilah untuk bangsa kita (terutama Sabahans).

Hey, komulakans and kosumandakans kavi, drop some comments la bah! 😉


86 Responses to Kadazandusun atau Kadazan Dusun?

  1. Lee says:

    Walau Apa pun Mariah…..

    Jangan ada sedikit pun dalam hati kita ada sikap PREJUDIS macam UMNO/BN kita tetap bangsa Malaysia..
    bersyukurlah Kadazan Dusun masih ada..

    kerana melayu akan pupus tak lama lagi….di bunuh melalui bahasa….

    dan sikap pengecut pemimpin nya macam si Khir Toyo

    http://pejuangpro-demokrasi.blogspot.com/

    • g'denk says:

      boleh saya tahu camna kadazan itu dapat nama? dan camna dusun dapat nama?

      • Code Gujilo says:

        sya tda tau la mcm mna kadazan dpt nma “Kadazan” but i know that kadazan already existed long before tun fuad was born n some say that Kadazan is a tribe that came from Mongolia where as dusun originally from kepulauan China or taiwan but i know that memang Kadazan n Dusun sda lama wujud hahah tngk la klau org kadazan kebanyakan(not everyone) badan2 besar mcm org mongolia

  2. nami says:

    Sama juga bila orang nak kutuk Khir Toyo – orang panggil dia Pak Tempe Korup la,Tempe Basi la,apa la..ape ni?

    Kata Pakatan Rakyat,tapi rakyat ada jugak orang Jawa..kami terasa terhina dengan panggilan macam tu.

    nak hina,hinalah Khir Toyo,tak payah libatkan Jawa atau tempe.Itu makanan kami!

    Nami wong Jowo!

  3. badakguy says:

    Oh yeah..ada juga org cakap istilah dusun berasal dari istilah kesultanan brunei..ketika sultan brunei mentadbir pedalaman sabah hingga ke pantai barat, tiada istilah khusus untuk masyarakat pedalaman. Yang ada hanya la Kimaragang,Tindal,Lotud dan beberapa lagi etnik dusun pada masa itu. Jadi dikatakan untuk memudahkan Admin Team dari istana sultan brunei mengkategorikan masyarakat pedalaman ini maka mereka cuma melihat secara global apa yg mereka lakukan setiap hari. Ya mereka membuka dusun utk menyara hidup dengan itu wujudlah Tag Dusun kepada mereka. Bagaimana pula orang Dusun menggelarkan diri mereka sebagai Dusun..itu pun masih tidak pasti.

    Kadazan pula sa x pasti 😀

    Ohh yeeahh..

  4. Watan says:

    Salam,

    Ada pendapat mengatakan ‘Dusun’ berasal daripada bahasa China ‘lau Chun’bermaksud orang kampung (tinggal di kampung/luar bandar) tetapi ia bertukar menjadi Dusun kemudiannya.

    Tun Fuad mmg pernah mengutarakan idea Kadazan ini dlm ucapan penubuhan UNKO pada 1961 dan mmg ada gerakan samaada sengaja atau tidak melabel Dusun sebagai Kadazan dlm sijil lahir. Sepupu saya sendiri yg lahir di Ranau beribubapakan Dusun tertera Kadazan dlm sijil lahir.Salah siapa, hanya Tuhan yg tahu.

    Apa pun saya memang setuju tudak wujud Kadazandusun/KadazanDusun/DusunKadazan/Dusunkadazan.Yang ada cuma Dusun atau Kadzan. Siapa yg buat campur tu mmg tiada jati diri atau dia mimang ‘urang’ pulitik.

    Apapun yang nyata tidak wujud ‘Kadajang’ di Sabah yg ada hanya Kadazan.Kadajang tu PTI yang sebut!

  5. ladymariah says:

    Lee: Syukur…

    nami: Aku tak komen apa-apa coz aku tak hina bangsa Khir

    badakguy: thanks for the info 😉

    Watan: Memang butul boss. Teda Kedajang sini Sabah. LOL!

  6. sumbiling says:

    watan : Apa pun saya memang setuju tidak wujud Kadazandusun/KadazanDusun/DusunKadazan/Dusunkadazan.Yang ada cuma Dusun atau Kadazan.

    betul. kadazan itu sebenarnya seperti suku2 lain seperti tagahas, tindal, tobilung dan etc.. yang tergolong di bawah rumpun dusunik. dusun adalah kumpulan bangsa yang terbesar di sabah dan terbahagi kepada 2 iaitu rumpun dusunik dan paitanik.

    http://remsauce.blogspot.com/2008/05/dusun-o-dusun.html

    • AFEN AIKA says:

      tindal,tinagas,kuijau,kimaragang,tobilung,tatana,pingas,tombonuo,rungus and so on semuanya dalam SATU GROUP bha 2…===DUSUN=====

      • anna says:

        ya kan…semua pun dusun jg… tp ada sia mo tnya ni,kalo dusun dari tenghilan kan,adat istiadat yg mana satu durg ikut sbagai rujukan aa?? mksd adat kahwin,cerai ,sogit dan sbginya lagi…sbb rungus,lotud,tindal dan ada beberapa lg sy sd baca adat-adat drg….skdr menmbah pengetahuan spya anak² muda skrg tahu dan tdk membuat hal yg nda baik.maklumlah anak² skrg bkn tau takut dgn sogit² skrg ni..

      • anna says:

        ya kan..jati diri mesti ada.. tp k n sia mo tnya ni,kalo dusun dari tenghilan kan,adat istiadat yg mana satu durg ikut sbagai rujukan aa?? mksd adat kahwin,cerai ,sogit dan sbginya lagi…sbb rungus,lotud,tindal dan ada beberapa lg sy sd baca adat-adat drg….skdr menmbah pengetahuan spya anak² muda skrg tahu dan tdk membuat hal yg nda baik.maklumlah anak² skrg bkn tau takut dgn sogit² skrg ni..

  7. sumbiling says:

    artikel di bawah saya taip semula untuk renungan bersama. :)… artikel ini saya ambil dari surat khabar tempatan sabah. tapi saya lupa yang mana satu. sama ada sabah times atau borneo mail. saya sudah lupa tahun berapa.. mungkin dalam tahun 02-03.. tapi saya mengambil keratan itu dan menyimpannya sehingga hari ini. kalau2 berguna untuk rujukan.. dan nampaknya memang berguna. 🙂

    istilah rumpun PASOK MOMOGUN semakin terkenal terutama sekali dikalangan pemimpin UPKO.

    presiden tan sri bernard dompok pun sudah sering menggunakannya seperti semasa merasmikan mesyuarat agung tahunan upko bahagian P 150 gaya pada 23 jun 2002 di dewan KIK menggatal.

    menteri di jabatan perdana menteri itu berkata penggunaan rumpun PASOK MOMOGUN itu lebih sesuai kerana ia mencakupi semua masyarakat tanpa mengira dia kadazandusun, murut, rungus, sungai dan sebagainya.

    menurut beberapa penulisan, komuniti tertentu tergolong dalam satu rumpun, dan dalam hal ini PASOK MOMOGUN kerana ahli masyarakat itu mempunyai banyak persamaan seperti mitos mengenai gunung kinabalu, tarian, alat bunyi-bunyian tradisional, kostum, nyanyian, kepercayaan terhadap semangat alam, cerita dongeng dan cerita rakyat.

    rumpun PASOK MOMOGUN dikatakan gabungan bangsa yang terbesar di sabah tetapi terpisah dalam statistik kerana istilah bumiputera bukan islam dan bumiputera islam.

    berikut ialah rumpun PASOK MOMOGUN sebagaimana yang tertulis dalam buku seminar Status dan Peranan Masyarakat Anak Negeri Sabah Dalam Pembangunan Nasional, 7 tahun lalu anjuran Koisaan Development Institute (KDI).

    rumpun PASOK MOMOGUN yang diterima secara rasmi oleh Persatuan Kebudayaan Kadazandusun (KDCA) hanyalah 40 etnik tetapi ada juga yang berpendapat ada 66 etnik berdasarkan persamaan cara hidup mereka.

    ETNIK dan TEMPAT

    1. abai(sukau)

    2. alumbis(tenom,mandalom,ulikon)

    3. baukan(kinabatangan atas)

    4. bisaya (klias, beaufort)

    5. bonggi ( pulau banggi)

    6. bundu(kiulu)

    7. dumpas(beluran)

    8. dusun(keningau, kota belud, tuaran)

    9. gana ( keningau)

    10. garo (tandek)

    11. gonsomon(kudat)

    12. idahan(sukau,sepagaya,lahad datu)

    13. kadazan( papar,penampang)

    14. kalabakan(tawau)

    15. kavananan(paitan,labuk)

    16. kedayan(sipitang)

    17. kimaragang(kota marudu)

    18. kolobuan(kaingaran atas, kinabatangan atas)

    19. kolod (long miau, merapok)

    20. okolor (mailo, pamuluan, tenom)

    21. kwijau (bingkor)

    22. lingkabau (labuk,sugut)

    23. liwan (ranau)

    24. lobu (pinangoh, tongod)

    25. lotud (tuaran,tamparuli)

    26. luba (marak parak)

    27. lundayo (sindumin,sipitang)

    28. makiang (kinabatangan,tongod)

    29. malapi (papar atas)

    30. begahak (segama atas,tungku)

    31. minokok (sugut atas)

    32. murut (pensiangan,tenom)

    33. ngabai (bingkor,keningau)

    34. nulu (barambangan,kudat)

    35. paitan (labuk sugut)

    36. paluan (nabawan)

    37. pingas (kinabatangan atas)

    38. rumanau (labuk sugut)

    39. rungus (matunggung, kudat,pitas)

    40. sagamo (beluran)

    41. selungkai (pensingan, sibua)

    42. sembakung (melalia)

    43. serudung (serudang)

    44. sinambu (sapulut,pensiangan)

    45. sinandapak (matunggung,kudat)

    46. sinorupu (kinabatangan atas)

    47. sonsogon (tandek,pitas)

    48. sukang (kinabatangan atas)

    49. sukpan (segama)

    50. sundayo (paitan,labuk,sugut)

    51. sungai (kinabatangan)

    52. tagahas (tambunan)

    53. tagalong (kinabatangan)

    54. tagol (sapulut,pensiangan)

    55. talantang (paitan,labuk,sugut)

    56. tanggara (penampang, papar)

    57. tatana (kuala penyu)

    58. tidung (tawau)

    59. timugon (tenom)

    60. tinagas (kota marudu)

    61. tindal (kota belud)

    62. tobilung (kota belud, matunggung, kota marudu)

    63. tolinting (telupid,tambunan)

    64. tombonuo (tandek,pitas)

    65. tuwahon (tambunan,penampang)

    66. tutung (sindumin, neraga brunei)

    rumpun PASOK MOMOGUN menurut KDCA:

    1. bisaya
    2. bonggi
    3. bundu
    4. dumpas
    5. gana
    6. garo
    7. ida’an
    8. kadayan
    9. kimaragang
    10. kolobuan
    11. kuijau
    12. lingkabau
    13. liwan
    14. lobu
    15. lotud
    16. lundayo
    17. makiang
    18. malapi
    19. mangkaak
    20. minokok
    21. murut
    22. ngabai
    23. paitan
    24. rungus
    25. rumanau
    26. rungus
    27. sinobu
    28. sinorupu
    29. sonsogon
    30. sukang
    31. sungai
    32. tanggara
    33. tatana
    34. tidong
    35. tindal
    36. tobilung
    37. tolinting
    38. tombonuo
    39. tuhawon
    40. tutung

  8. ladymariah says:

    sumbiling: thanks, dear… for the info.

  9. hushMONKEY says:

    KadazanDusun, Kadazan, Dusun, or Pasok Momogun? the endless argument of racial identification…

    i’m a Lotud, and amongst the Lotud, we ‘termed’ ourselves as Suang Lotud. we used neither Kadazan or Dusun.

    as we all know, Lotud is part of the ‘Dusunic’ family. when i was born [1980], it was stated in my birth certificate that my parents were Kadazan. so, ‘legally’ i’m a Kadazan.

    it was hard for me to digest the concept of me being a Kadazan when i was growing up, coz my parents bkn guna Kadazan [even though they can speak Kadazan fluently with their Kadazan friends] kalao di rumah. they use Lotud, coz that’s what we are.

    but now, whenever people asked me ‘what are you?’. i simply answered, ‘i’m Lotud’. *chuckle*

    p/s kadayan [not to be mistaken with kedayan/kadayan ethnic group] in Lotud means ‘people/a person’ [orang]. kakadayanan is the plural form of kadayan.

  10. dekerinchi says:

    salam lady mariah

    satu info yang bagus, saya pernah menghasilkan artikel berkenaan kadazan-dusun….hasil maklumat orang-orang tua di tenghilan….

    dan info dari sumbiling juga membantu menambahkan naklumat tersebut…tq

    reference: http://anjunglarik.blogspot.com/2008/06/dusun-kadazandusun-siri-sabah

  11. Kampung Boy says:

    tak kesah..yg penting serumpun.. jgn ja kita becakaran..aramai tii!! 😛

  12. 4DMaster says:

    Dusun ka..Kadazan ka.. sama saja tu. Orang Dusun adalah orang Kadazan dan Orang Kadazan adalah orang Dusun. Mainan bahasa tapi merujuk kepada komuniti atau orang yang sama.

  13. sumbiling says:

    4DMaster Says:
    March 4, 2009 at 1:43 pm

    Dusun ka..Kadazan ka.. sama saja tu. Orang Dusun adalah orang Kadazan dan Orang Kadazan adalah orang Dusun. Mainan bahasa tapi merujuk kepada komuniti atau orang yang sama.

    sama?? :)…. apa yang sama? orang kadazan adalah orang dusun. tapi orang dusun buka orang kadazan. kenapa? sebab bukan semua orang dusun tu kadazan. macam mana orang lotud bole jadi kadazan? ini bukan mainan bahasa. ini adalah masalah ketidakfahaman kita terhadap istilah itu.

    Kampung Boy Says:
    March 4, 2009 at 5:17 am

    tak kesah..yg penting serumpun.. jgn ja kita becakaran..aramai tii!! 😛

    kalau kita mengaku kita serumpun kenapa kita tidak panggil saja bangsa kita sebagai dusun? bukankah kadazan itu salah satu suku dalam bangsa dusun? saya dari suku tindal tetapi apabila orang tanya apa bangsa saya.. saya akan cakap saya bangsa dusun. kalau orang tanya dari suku apa.. maka saya akan cakap dari suku tindal. ini adalah cara yang sepatutnya kita guna untuk menyatakan bangsa dan suku kita. jadi kita harus fahami apa itu bangsa dan apa itu suku.

    kenapakah perkataan kadazan itu begitu istimewa sehingga diletakkan bersama-sama dengan perkataan dusun? apakah keistimewaan kadazan berbanding suku-suku lain? saya yakin semua orang akan jawab tidak ada apa-apa keistimewaan. jadi kenapa dibuat istilah kadazandusun? bukankah itu seolah-olah memberikan gambaran bahawa kadazan itu ada sesuatu yang lebih berbanding suku-suku lain?

  14. 4DMaster says:

    bah aman sumbiling, sia punya parents (mama bapa) dalam surat beranak Kadazan…tapi dalam surat baranak sia pula Dusun…bukan sama kaitu?

  15. sumbiling says:

    saya punya kes pun lebih kurang macam kau. dalam surat beranak parents lain dalam surat beranak saya lain.

    :)..sama mengikut fahaman saya apabila terdapat dua perkara yang tidak ada perbezaan. itu adalah sama bagi saya. cuba kau tingu tu post saya sebelum ini. senarai suku-suku dalam bangsa dusun. setiap suku-suku ini mempunyai ciri-ciri yang tersendiri. kadazan itu terletak di bawah keluarga besar kaum dusun, sama seperti tindal, tagahas, lotud dan banyak lagi.

    http://remsauce.blogspot.com/2008/05/dusun-o-dusun.html

    situasi sekarang ini, dalam surat beranak kebanyakan orang ditulis sebagai dusun, kadazandusun atau kadazan sahaja. persoalannya, kenapa tidak ditulis dusun sahaja sedangkan kadazan itu di bawah keluarga besar kaum dusun? kenapa tidak ditulis tindal ka?, tobilung ka?.. semua ini juga adalah suku-suku di bawah kaum dusun.

    bahasa dusun sama kadazan sama ka ? tidak kan? lebih kurang tapi tidak sama.

  16. 4DMaster says:

    sumbiling Says:
    March 8, 2009 at 4:04 pm

    persoalannya, kenapa tidak ditulis dusun sahaja sedangkan kadazan itu di bawah keluarga besar kaum dusun? kenapa tidak ditulis tindal ka?, tobilung ka?.. semua ini juga adalah suku-suku di bawah kaum dusun.

    bah mcm mana lagi penggunaan perkataan Kadazan untuk mewakili orang2 Dusun suda kana register under bangsa2 Malaysia sekitar tahun 60an, ni perkataan Dusun pula kana register sekitar 80an. itu la sbb, kalau kita baca statistik yang dibuat oleh orang dulu2 “60% penduduk Sabah berbangsa Kadazan” <- ini menunjukkan bangsa Kadazan itu sebenarnya merujuk kepada orang2 Dusun. mau ckp pun susa suda skrg ni aman sumbiling..siapa yang salah..kana cakap dgn politicians kita yang dulu2…yang buat ini angkara.

  17. sumbiling says:

    4DMaster… :)datuk sama nenek saya yang lahir tahun 40-an kana tulis dusun dalam ic diorang.. anty2 sama angkol2 saya yang lahir tahun 50-an kana tulis dusun juga ..mama sama bapa saya yang lahir tahun 60 kana tulis kana tulis kadazan-dusun. saya yang lahir tahun 80-an kana tulis kadazan.. kurang tepat kalau kau cakap tahun 60-an istilah kadazan banyak dipakai… dan tahun 80-an baru istilah dusun dipakai.. cuba kau pigi tanya nenek sama datuk kau.. apa kana tulis di ic ddorang.

    sejak dulu sampai sekarang istilah yang dipakai untuk bangsa dalam ic kita tidak pernah konsisten. ada yang kana tulis dusun, kadazan dan kadazan-dusun, malah dusun-kadazan pun ada. anak uncle saya yang tekawin sama murut pun kana tulis kadazan-dusun dalam ic dia. kenapa ? sebab pemahaman kita terhadap bengsa kita sendiri sangat cetek..

    kenapa kau rasa kadazan itu digunakan untuk merujuk kepada orang2 dusun? 🙂

    sekarang ni susah sebab orang tiada kesedaran mengenai perkara ini.. orang lebih suka cakap” ah… lebih kurang saja baitu” inilah mentaliti orang2 kita. yang lain pun menerima saja.. “tu la sama saja baitu…” mula-mula lebih kurang lepas tu sama.. :))

    saya yakin kalau kana tanya anak-anak muda di sabah.. sangat2 sedikit yang tau suku-suku bangsa dusun di sabah.. paitan, tobilung, tagahas.. kalau begini la sikap orang2 kita, identiti kita lama-kelamaan akan hilang.

    semua pun susah kalau kita pikir susah…hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

  18. Kampung Boy says:

    cek DNA la semua kalau gitu.. kekekekeke.

  19. 4DMaster says:

    tu la masalah dia sekarang aman sumbiling, kita cakap bukan pasal mentaliti, kita cakap dia punya fact. kalau mentaliti betul tapi hakikat dia lain apa ko bulih buat? terpaksa tunggu ko jadi politicians..ko restructure kedudukan bangsa2 di Sabah, mungkin dapat..itu pun kalau dapat…

  20. 4DMaster says:

    sumbiling Says:
    March 9, 2009 at 3:31 pm

    “4DMaster… 🙂 datuk sama nenek saya yang lahir tahun 40-an kana tulis dusun dalam ic diorang.. anty2 sama angkol2 saya yang lahir tahun 50-an kana tulis dusun juga ..mama sama bapa saya yang lahir tahun 60 kana tulis kana tulis kadazan-dusun. saya yang lahir tahun 80-an kana tulis kadazan.. kurang tepat kalau kau cakap tahun 60-an istilah kadazan banyak dipakai… dan tahun 80-an baru istilah dusun dipakai.. cuba kau pigi tanya nenek sama datuk kau.. apa kana tulis di ic ddorang. ”

    err..bukan banyak atau sikit kana guna..tapi siapa dulu kana register…(jangan salah anggap saya bukan pro Kadazan atau Dusun, neutral ni…)

  21. Kampung Boy says:

    ba,kalau mcm tu Sumbiling, bagus ko p sana jabatan pendaftaran..suru diorang tukar ko punya surat beranak ka, IC ka mcm tu..kasi tukar tu status bangsa ko yg salah tu.. kasi tau diorg yg itu jabatan salah besar ni bilang. cuba gia ko kasi butul itu situasi…kalau ko dapat tukar..sia ikut tukar la.. 😛 tulis sana besar2 “Jangan salah paham, sia ni DUSUN..bukan KADAZAN” bilang. nanti sia susuk ko pakai “sumbiling” bilang. 😛

  22. sumbiling says:

    4DMaster Says:
    March 10, 2009 at 7:19 am

    tu la masalah dia sekarang aman sumbiling, kita cakap bukan pasal mentaliti, kita cakap dia punya fact. kalau mentaliti betul tapi hakikat dia lain apa ko bulih buat? terpaksa tunggu ko jadi politicians..ko restructure kedudukan bangsa2 di Sabah, mungkin dapat..itu pun kalau dapat

    apa fact dia? fact dia semua orang dalam harus dipanggil sebagai dusun kan? tanpa mengira kau tindal ka, tobilung ka, kadazan ka…itu fact dia. tapi kenapa tidak begitu? kerana mantaliti orang kita yang tidak kisah.. ” apa-apa pun buli la”

    tugas saya bukan mau tukar mentaliti orang. ni la masalah orang2 kita ni.. mau tukar mentaliti pun mau harap orang lain.. 🙂 apa buli buat.. itulah fakta mengenai orang2 kita. kalau orang tidak kisah apa kita boleh buat? saya tidak perlu jadi politician untuk mngekalkan identiti bangsa saya. :)… saya cuma perlu jadi diri saya sendiri.

  23. sumbiling says:

    4DMaster Says:
    March 10, 2009 at 7:23 am

    sumbiling Says:
    March 9, 2009 at 3:31 pm

    “4DMaster… 🙂 datuk sama nenek saya yang lahir tahun 40-an kana tulis dusun dalam ic diorang.. anty2 sama angkol2 saya yang lahir tahun 50-an kana tulis dusun juga ..mama sama bapa saya yang lahir tahun 60 kana tulis kana tulis kadazan-dusun. saya yang lahir tahun 80-an kana tulis kadazan.. kurang tepat kalau kau cakap tahun 60-an istilah kadazan banyak dipakai… dan tahun 80-an baru istilah dusun dipakai.. cuba kau pigi tanya nenek sama datuk kau.. apa kana tulis di ic ddorang. ”

    err..bukan banyak atau sikit kana guna..tapi siapa dulu kana register…(jangan salah anggap saya bukan pro Kadazan atau Dusun, neutral ni…)

    mula2 dusun dulu kana guna.. lepas tu kadazan..
    (jangan salah sangka saya pun bukan pro mana-mana pihak. saya pun bukan pro tindal walaupun saya tindal. saya pro kepada fakta. faktanya… dusun adalah bangsa dan kadazan sub bangsa bagi dusun.. sama seperti suku2 lain.)

  24. sumbiling says:

    Kampung Boy Says:
    March 10, 2009 at 8:15 am

    ba,kalau mcm tu Sumbiling, bagus ko p sana jabatan pendaftaran..suru diorang tukar ko punya surat beranak ka, IC ka mcm tu..kasi tukar tu status bangsa ko yg salah tu.. kasi tau diorg yg itu jabatan salah besar ni bilang. cuba gia ko kasi butul itu situasi…kalau ko dapat tukar..sia ikut tukar la.. 😛 tulis sana besar2 “Jangan salah paham, sia ni DUSUN..bukan KADAZAN” bilang. nanti sia susuk ko pakai “sumbiling” bilang. 😛

    saya tau kamu antara orang2 yang tidak kisah sangat mengenai hal ini. inda apalah…:)… saya melihat permasalahan yang lebih besar daripada semata-mata apa yang tertulis dalam surat beranak saya. betul cakap kau, itu anytime bole pg JPN pas tu tukar. diorang pun teda masalah. konpom dapat punya. ramai suda yang pigi buat.

    seperti yang sudah saya cakap dalam post saya sebelum ini. ini mengenai masa depan bangsa kita. kita punya identiti. satu masa nanti.. orang dusun pun inda tau apa tu bangsa dusun. kenapa? sebab kita tidak pernah kisah pasal ni perkara. terutama anak2 muda.

    tanyalah mana-mana orang muda… berapa ramai saja yang tau apa itu dusun kalau kana suru kasi terang…. apa suku2 dalam bangsa dusun. ramai suda orang2 yang saya jumpa suku sendiri pun inda tau.. 🙂 bagi saya ini memalukan… lama kelamaan nama2 suku hanya nama tinggal nama.

    (lady mariah my dear, i’m proud of you… tidak pernah malu mengakui suku sendiri.. inilah gadis tombonuo)

  25. 4DMaster says:

    sumbiling Says:
    March 10, 2009 at 4:06 pm

    “”faktanya… dusun adalah bangsa dan kadazan sub bangsa bagi dusun.. sama seperti suku2 lain.””

    >>emm..untuk mengatakan Kadazan ni sub bangsa mungkin kurang tepat sebab tiada suku Kadazan dalam keluarga Dusun. tapi yang biasa kita dengar orang2 Dusun yang awal menerima perkataan dan menjadi Kadazan sampai hari ini..suku Dusun Tanggara (correct me if im wrong)…you got what i mean?

  26. 4DMaster says:

    sumbiling Says:
    March 9, 2009 at 3:31 pm

    kenapa kau rasa kadazan itu digunakan untuk merujuk kepada orang2 dusun? 🙂

    >>untuk ini ko kana baca usul UPKO kepada USDA..lamaaaa suda ni…

  27. ladymariah says:

    kalau ckp pasal surat beranak, mungkin itu JPM sendiri tidak dapat bezakan dusun dan kadazan. sebab kebanyakan dari mereka tu bukan dusun or kadazan (perhaps).

  28. Kampung Boy says:

    hahahaha..tq Sumbiling 4 de concern. i do concerned bout the ethnics of sabah juga.. being rungus my self, of coz i proud, however, the fact is that kadazan already exist in this world although it still young. we have to accept it. even kita sendiri pun kita tidak tahu apa nama bangsa kita yg sebenarnya..dusun pun sia rasa bukan nama original (bahasa malayu tuuu)..tengok gayanya org malayu la kasi “dusun” (nama) kita ni kalau mcm tu..can u accept that? I am not. British datang baru kita tahu apa tu dusun..or kadazan..”Momogun” should be the rite word i think. 😛 coz of the meaning of it la kali tu. hehehe do we have any “dusun” word in our language? cuba ko tanya org kg mcm ni (dlm bahasa kita la kan)..”c anu pigi mana?” jawapanya adakah mcm ni? dia pigi “dusun”…. jgn-jgn org melayu anggap kita ni berasal dari “Dusun Tua” kali kekekeke correct me if im wrong ahh.

  29. 4DMaster says:

    ladymariah Says:
    Mukasurat 9, statement dari penulisnya:- “When I came to North Borneo in 1932 and was detailed to work amongst the Kadazan in Penampang and surrounding village”. Sekali lagi, statement ini membuktikan Kadazan wujud bukan kerana istilah ‘urang dari kadai’ oleh Tun Fuad pada 1961.

    >>yang ini saya setuju, perkataan “Kadazan” dari statement di atas membawa erti atau merujuk kepada “Orang” or “Peoples”.

  30. sumbiling says:

    4DMaster,

    cuba pertimbangkan post saya yang ke-7 dari atas.. 🙂 panjang bah malas saya mau kasi paste sini.

    mengikut KDI ada 66 suku di bawah rumpun pasok momogun.

    memgikut KDCA pula terdapat 40 suku kaum.

    dan cuba kau rujuk di sini.

    http://remsauce.blogspot.com/2008/05/dusun-o-dusun.html

  31. sumbiling says:

    KampungBoy,

    walaupun kadazan sudah lama wujud.. tidak semestinya kita harus terima. sekarang ni istilah yang digunakan untuk merujuk kepada kita tidak memyeluruh. orang rungus tidak setuju dipanggil sekagai kadazandusun. orang2 dari suku2 dusun yang lain pula tidak ingin dipanggil kadazan. yang saya tau nama bangsa saya dusun. itulah istilah yang telah digunakan sejak dari dulu lagi. sama ada orang kasi nama atau orang dusun sendiri panggil diorang dusun itu itu saya sendiri tidak tahu. tidak mustahil dusun itu memang nama asal bagi orang orang dusun. setahu saya tidak ada perkataan dusun dalam bahasa dusun kecuali dusun(bangsa & bahasa). “koilo ko momoros dusun?” “kau pandai cakap dusun ka”?

  32. sumbiling says:

    mungkin kamu boleh memberi pendapat di sabahforum. ada perbincangan yang panjang mengenai topik ini di sana.

    terdapat artikel yang ditulis oleh gundohing richarg tunggolou mengenai asal usul istilah dusun dan kadazan yang telah saya poskan di sana pada jun 2008.

    saya inda tau sama ada kamu ni memang aktif di sabah forum atau tidak. mungkin kamu sudah jadi member di sana tapi guna nama lain ka.. inda tau la..:)

    kalau kamu inda pernah masuk cuba2 la.. di sana lebih meriah dan lebih banyak pendapat. harap dapat memberi manfaat kepada semua.

    http://www.sabahforum.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=4721&st=0&sk=t&sd=a&start=45

  33. sumbiling says:

    4DMaster,

    🙂 …saya sebenarnya mau pendapat kau mengenai kenapa kadazan digunakan untuk merujuk kepada orang2 dusun.

    tapi kalau pendapat kau berdasarkan tu asal usul UPKO.. inda apalah.. saya suda baca ni sejarah duluuu.

  34. 4DMaster says:

    sumbiling Says:
    March 11, 2009 at 11:28 am

    sama ada orang kasi nama atau orang dusun sendiri panggil diorang dusun itu itu saya sendiri tidak tahu. tidak mustahil dusun itu memang nama asal bagi orang orang dusun. setahu saya tidak ada perkataan dusun dalam bahasa dusun kecuali dusun(bangsa & bahasa). “koilo ko momoros dusun?” “kau pandai cakap dusun ka”?

    >>saya rasa kalau kita balik kepada usul GS Sundang in the 60s, untuk menggunakan “Pasok Momogun” sebagai folder bangsa kepada Momogunics lebih baik. kita ini bukan Dusun juga bukan Kadazan. 2 folder untuk 40 etnik yg ko paste tu, blh masuk dalam mana2 folder. contoh ayat yang ko bagi tu kurang penyatuan, sepatutnya lebih baik kalau begini:

    …Tuwahon: Koilo koh momboros Momogun?

    …Tanggara: Koiho zou momboos Momogun, nga okudi.

    kan lebih baik begini…

  35. sumbiling says:

    selama ini saya tidak pernah dengar orang guna momogun untuk merujuk kepada dusun di mana2 tempat yang saya pigi. momogun juga istlah yang dicipta dan bukan nama asal bagi bangsa dusun.

    tujuannya satu iaitu menyatukan dusun dan kadazan. sejak diperkenalkan sampai sekarang, momogun tidak mendapat tempat yang sepatutnya. yang kadazan tidak dapat menerimanya. yang dusun pula terus menggunakan istilah dusun. tidak ada usaha yang cukup kuat untuk meluaskan penggunaan istilah momogun. saya cuma pernah dengar beberapa pemimpin pakai ni istilah tapi bukan orang kebanyakan.

    saya sudah menyatakan istilah yang saya persetujui di sabah forum. saya rasa itulah yang terbaik walaupun kurang diminati dan tidak praktikal. istilah momogun istilah yang paling kurang digunapakai. seperti yang si lady mariah cakap sendiri, di JPN cuma Dusun atau Kadazan saja yang digunakan.

    Dusun untuk orang2 dari suku-suku dusun seperti dalam senarai dan Kadazan pula untuk orang2 kadazan sahaja.

    secara peribadi saya berpegang kepada dusun sebagai bangsa dan terbahagi kepada dua rumpun iaitu dusunik dan paitanik.

  36. sumbiling says:

    4DMaster Says:
    March 10, 2009 at 5:03 pm
    >>emm..untuk mengatakan Kadazan ni sub bangsa mungkin kurang tepat sebab tiada suku Kadazan dalam keluarga Dusun. tapi yang biasa kita dengar orang2 Dusun yang awal menerima perkataan dan menjadi Kadazan sampai hari ini..suku Dusun Tanggara (correct me if im wrong)…you got what i mean?

    you are totally right when u say dusun tanggara= kadazan. the tanggara people are the kadazans as they are refered to now although they are stiil some tanggara people that call themselves as tanggara but not kadazan.

    but, you are wrong to say that the kadazans are not the the sub race or the ethnic or the big dusun race. being their name changed from tanggara to kadazan does not establish themselves as a new race. dont you agree with me?

    kau cakap tanggara itu menjadi kadazan tapi kadazan tu bukan sub bangsa atau suku bagi dusun. sedangkan tanggara tu suku bagi dusun. adakah dengan menjadi kadazan orang2 tanggara menjadi satu bangsa baru dan tidak lagi menjadi suku bagi dusun?

  37. 4DMaster says:

    sumbiling Says:
    March 11, 2009 at 10:40 pm

    but, you are wrong to say that the kadazans are not the the sub race or the ethnic or the big dusun race. being their name changed from tanggara to kadazan does not establish themselves as a new race. dont you agree with me?

    >>sorry to say this but i disagree with your comment. Kadazan truly is a race where inside it consist all ethnics of momogunics, as it was proposed by the late Donald S. which i believe by all means it will become the new entity and identity instead of using Dusun word. That is why i said Kadazan is Dusun and Dusun is Kadazan. Abolish this two terms for unity and use “Momogun” or “Pasok Momogun”

  38. sumbiling says:

    i guess you have not read the article that i posted in sabahforum.

    here is the original artikel.

    THE ORIGINS AND MEANINGS OF THE TERMS “KADAZAN” AND “DUSUN”
    By:Richard F. Tunggolou

    There are many explanations and theories about the origins and meanings of the word ‘Kadazan’. In this short article, the writer shall try to explore the more popular meanings and origins put forward to explain the word ‘Kadazan’. Some of the more popular explanations put forward to explain the origins and meanings of the word ‘Kadazan’ are: Firstly, it is believed that the word came from ‘kakadazan’, which means ‘towns’. Secondly, it is believed that the word came from ‘kedaian’, derived from the word ‘kedai’ and supposedly to mean, people of the town. Thirdly, it is believed that the word came from ‘Kedayan’, the name of an ethnic group, residing mainly in Brunei and Labuan and not identified as part of the so-called ‘Dusunic’ peoples. Fourthly, it is believed that ‘Kadazan’ means ‘the people’. And fifthly, that the term was coined by politicians.

    Let us examine the first explanation that ‘Kadazan’ came from ‘kakadazan’. ‘Kakadazan’ in the Tangaa’ dialect means ‘towns’. Did the Penampang and Papar Kadazan really name themselves after the word ‘town’? If so, why? Presumably, part of this view is the belief that the word ‘Kadazan’ was coined in the late 1950’s and early 1960’s. To judge the merits of this explanation, we have to consider the historical background of urban development in the Penampang District. In the fifties, there were only two towns, namely Donggongon and Kasigui. Donggongon had about 20 shops arranged in two rows on each side of the road, and Kasigui had about 10 shops built on one side of the road. Except for one shop, all the other shops in both Donggongon and Kasigui were owned by Chinese. The Penampang Kadazans were scattered in numerous villages in the Penampang District and they still are. How come these people, who never stayed in a town, suddenly decided to call themselves after ‘town’? Those who proposed this view have not come up with answers as to why these people–who did not live in a town–had decided to call themselves ‘people of the town’.

    The second explanation for the origin of the word ‘Kadazan’ was that it was derived from the word ‘kedaian’ from the Malay word ‘kedai’. The writer looked for the word ‘kedaian’ in the Kamus Dewan, a Malay dictionary but failed to find such a word. Why would a group of people look for a non-existent foreign word to call themselves? Again those who espouse this explanation have not come up with valid reasons why the people of Penampang and Papar called themselves after a shop.

    The third explanation is that the word ‘Kadazan’ came from the word ‘Kedayan’, which is the name of an ethnic group living mainly in Brunei and Labuan. In this explanation, it is not clear as to when this so-called change was made. As the Kedayan people are not part of the so-called ‘Dusunic’ group, there was and is very little contact between the two groups. In pre-Chartered Company days, any contact between disparate groups usually means war, and the Kedayans were residing too far away from Penampang to have any significant relationships with them and to have influenced them to adopt their ethnic name. Those who put forward this explanation have not given any reasons why the Kadazans of Papar and Penampang had decided to call themselves after the Kedayans. Moreover, the word ‘Kedayan’ is pronounced as [kedayan], therefore the sound [e] need to have undergone a big change to become [a] in the word ‘Kadazan’, also the sound [d] in ‘Kedayan’ is plosive (”hard d”) whereas the sound [d] in ‘Kadazan’ is implosive (”soft d”). Linguistically, this phenomenon seldom happens, what more when the sound [e] does not exist in the sound system of the Kadazan language.

    The fourth explanation is that the word ‘Kadazan’ means ‘the people’. The Bobolian or Bobohizan (priestesses) say that the meaning of ‘Kadazan’ is ‘tulun’ or ‘tuhun’–people. This is not surprising as native peoples of the world seem to refer to themselves as ‘the people’ when calling themselves by name. For instance, the people living in Greenland and northern Canada are often referred to by outsiders as Eskimos. But these indigenous peoples, according to Priit J. Vesilind in his article, “Hunters Of The Lost Spirit” published in the National Geographic, vol. 163, No. 2, February 1983, pp.151-196–depending on where they lived and what ethnic group they belong to–call themselves ‘the people’. He wrote, “&ldots;The peoples of the Arctic, only 200,00 in the west, have stopped apologizing for themselves. They are not merely unfinished products of the civilisation process. They are the Yupiks and the Inupiat and the Athapaskans in Alaska, the Dene and the Inuit in Canada, the Inuit in Greenland, and the Saami in Scandinavia. These names mean roughly the same thing–‘the people’.” (page 155). Closer to home in Vietnam, we have a similar situation where outsiders call the indigenous people by different names but these people also refer to themselves as ‘the people’. Peter T. White in his article, “Mosaic Of Cultures” published in the National Geographic, vol. 139, No. 3, March 1971, when referring to the minority ethnic groups in Vietnam, wrote, “&ldots;These minorities often do not like what other people call them. When the South Vietnamese want to be polite they lump them together as ‘Montagnards’, French for ‘mountain men’, but more often they call them ‘moi’, Vietnamese for ‘savage’. Their own name for themselves may be ‘People of the Forest’ or simply ‘the people’ (page 323). The Chinese people often refer to themselves also as ‘the people’ and call others ‘kui’ or devil. So when the indigenous people of Penampang and Papar call themselves ‘Kadazan’ meaning ‘the people’, then it is perfectly logical as other indigenous peoples of the world also call themselves ‘the people’. As to how long the word ‘Kadazan’ has existed, it is logical to assume that it existed simultaneously with the beginning of the indigenous people of Penampang and Papar.

    There have also been claims that word ‘Kadazan’ had been coined by politicians in the late 1950’s and early 1960’s. According to this view, the late Datuk Peter J. Mojuntin and the late Tun Fuad Stephens invented the word for political purposes.

    Most of the explanations of the meanings and origins of the word ‘Kadazan’ assumed that the word was of recent origin–specifically in the late 1950’s and early 1960’s–as assumed in the explanations for its origin from ‘kakadazan’ (towns), ‘kedai’ (shops), and from the claim that Kadazan politicians such as the late Datuk Peter J. Mojuntin coined the term. Is it true that the word ‘Kadazan’ was of recent origin? In fact, the word ‘Kadazan’ is not of recent origin. Owen Rutter, in his book, “The Pagans Of North Borneo”, published in 1929, wrote: “The Dusun usually describes himself generically as a tulun tindal (landsman) or, on the West Coast, particularly at Papar, as a Kadazan.” (page 31). Owen Rutter worked in Sabah for five years as District Officer in all five residencies and left Sabah with the onset of the First World War. This means that he started working in Sabah from 1910 and left Sabah in 1914. We can therefore safely say that the word ‘Kadazan’ was already in existence before any towns or shops were built in the Penampang District and that Kadazan politicians did not invent the word in the late fifties and early sixties. Thus, the most likely explanation for the term ‘Kadazan’ is that it means ‘the people’.

    With regard to the word ‘Dusun’ and how it came to be applied to these people, Owen Rutter in his book, “The Pagans Of North Borneo”, offers us the explanation as to how the word ‘Dusun’ came to be applied to the most largest ethnic group in Sabah. On the origins of the words ‘Dusun’ and ‘Murut’, he wrote: “The pagans are usually divided into two main tribes, to which are given the distinguishing names of Murut and Dusun. These names are, however, never used by the tribes themselves, but appear to have been applied to them by the Mohammedan invaders. The word ‘Murut’ is derived from the Bajau ‘belud’ ‘hill’ and ‘Dusun’ from the Malay ‘dusun’ ‘orchard’. So that ‘orang Murut’ and ‘Dusun’ [respectively] meant ‘men of the hills’ and ‘men of the orchards’ or ‘gardens’.” (page 30).

    The above account by Owen Rutter seems to suggest that the word ‘dusun’ was used by the Bajaus of the coastal areas of the West Coast in referring to the native people of Penampang and Papar. When the first white men came to the shores of Sabah, the first people to meet them were the Bajaus or Malays, and when the white men asked, “Who are the natives living in the Penampang and Papar areas?”, they would have replied, “Orang dusun”, meaning ‘villagers’ or ‘orchard people’. The white men not knowing the real meaning of the word ‘dusun’ believed that these people were called ‘Dusun’. This was how ‘Dusun’ came to be applied to the largest indigenous ethnic group of Sabah.

    The writer hopes that this article will in some way make the blurred picture of the ongoing question on the origins and meanings of the terms/words ‘Kadazan’ and ‘Dusun’ clearer.

    Written by:
    Richard F. Tunggolou
    Member of the Committee of Management
    Kadazandusun Language Foundation (KLF)
    Feb. 21, 1999

    people cannot accept kadazan as the name for the race because the tanggara people who called themselves kadazan are much smaller in number compared to those who called themselves dusun. perhaps the word kadazan is chosen by tun fuad because he has a kadazan blood.

    the fact is tanggara is an ethnic of the big dusun family. so dusun is not kadazan and kadazan is not dusun. why? because kadazan is refering to the tanggara people whereas the word dusun is refering to the big dusun family.

    pasok momogun is a good term but i dont see any serious efforts to spread and strenghten the usage of it. if the term is to be used it should be gazetted in the state constitution.

    to abolish this terms will take some processs. i believe some legal and constitutional processes.

  39. willie jude says:

    Im proud to be Dusun!! ada sesetengah orang Dusun tu mengaku kunun Kadazan…so for me Dusun sama Kadazan adalah dua suku kaum yang berbeza…tetapi tetapi tetap bersatu padu…

  40. Kampung Boy says:

    wakakaka…apa ba sebenarnya point ko ni bos sumbiling? bila sia baca balik posting-posting ko ni kan..becabang-cabang suda arahnya..mungkin sia yg inda berapa paham kali ni kan.

  41. sumbiling says:

    :)… yang mana satu kau tidak paham? beginilah kita berbalik kepada persoalan yang ditimbulkan oleh lady mariah. persoalan di sini sebenarnya ialah, apakah istilah bangsa yang patut kita gunakan untuk merujuk kepada kita semua?

    adakah kadazan? dusun? kadazandusun? momogun? atau pasok momogun?

    pandangan peribadi saya ialah kita adalah orang-orang dusun. yang kadazan(tanggara)tidak setuju dengan istilah ini. yang dusun pula tidak setuju dipanggil kadazan. yang rungus juga tidak setuju.

    jadi sebagai jalan penyelesaian satu istilah yang diterima ramai harus digunakan. jadi momogun dan pasok momogun itu akhirnya wujud sebagai istilah untuk merujuk kepada kita semua.

    tetapi sejauhmanakah istilah ini diterima dan digunapakai?

    jadi poin saya cuma satu iaitu kita harus ada satu istilah bangsa dan istilah itu haruslah istilah yang diterima ramai. jelas sudah ka kalau macam ni? 🙂

  42. Kampung Boy says:

    kalau begitu bagus kita pakai “momogun” or “Pasok Momogun” ja la..lagipun ianya lebih menyeluruh utk kita semua. mungkin inda popular tapi maksudnya merangkumi semua golongan pribumi kita.

  43. jim says:

    penggunaan kadazandusun, dusunkadazan? sia rasa pemimpin terdahulu harus bertanggungjawab dengan apa yang telah mereka lakukan pada suku dusun/kadazan. yang paling tepat adalah MOMOGUN. walau bagaimanapun, sudah terlambat untuk mengubah keadaan ini…kasian oooo. apa pun, peliharalah bahasa ibunda kita masing2, bertuturlah dalam bahasa masing di rumah atau dimana sahaja , terutama dengan keluarga anda sendiri kerana hanya bahasa yang akan membezakan anda dengan orang lain. im proun to tobilung, seluruh keluarga saya bertutur dalam bahasa tobilung. saya tahu, some of our people agak malu utk berdusun, ini agak menyedihkan, kerana jika ini berterusan,dalam masa 50 tahun atau kurang…bahasa melayu akan memelayukan kita semua…fikirfikirkanlah…

    kadazan atau dusun hanya nama….

    mahukan anda bahasa kita jadi seperti ini suatu masa nanti? sila klik url di bawah…
    terima kasih pada video creator

  44. urangsabah says:

    Wahh post , komen menarik. Saya kongsi sikit2 saja. Saya berasal dari daerah kinabatangan dan ceritanya bemula mcm ini, lama dahulu sekelompok masyarakat telah berhijrah dari Kg. Gambaron, Telupid menuju ke daerah kinabatangan. Mereka ini telah berasimilasi dengan penduduk tempatan kinabatangan dan setelah beberapa generasi mereka melabelkan diri mereka sebagai suku kaum ” Mangkaak ” yang bermaksud burung gagak. Saya adalah salah satu keturunan dari suku kaum Mangkaak. Mau lebih detail lagi..? Moyang lelaki saya berkahwin dengan gadis tempatan yang mana suku kaumnya adalah Sinobu dan pasangan ini melahirkan datuk saya..datuk saya pula berkahwin dengan gadis dari Labuk dan melahirkan bapa saya. Bapa saya kahwin dengan mama saya dari suku kaum Kunatong + Sukang. Dorang yang melahirkan saya. Di Kinabatangan tidak ujud istilah dusun atau kadazan kerana suku kaum di sini terlalu banyak dan dikategorikan mengikut apa yang suku kaum itu sendiri mahukan. Pada hari ini, penduduk Kinabatangan melabelkan diri mereka sebagai Orang Sungai dan perayaan Pesta Sungai diraikan setiap tahun. Orang Sungai pada hari ini juga kebanyakannya mampu bertutur beberapa dialek yang berbeza mengikut situasi. Bahasa perantaraan yang dituturkan selain daripada BM adalah satu dialek yang paling banyak dituturkan dan kalau tidak silap saya adalah dialek dari Kg. Batu Putih. Itu saja saya mo share .. TQ 🙂

  45. My Choice says:

    Kopivosian. I think we should no longer pander around the mistakes done by those who for reasons only known to them concocted the term ‘Kadazandusun’! These fler’s are still in position in the Government today despite the mess they did to Sabah. Anyway, to call oneself as a ‘Dusun’ or ‘Kadazan’ or any other enthic indigenious race of Sabah is really up to the choice of that individual. He/she must be honest and be comfortable about his/her enthicity. Let us now correct that greatest tragedy to us in Sabah and abolish the use of ‘Kadazandusun’ to refer to one’s enthicity and call ourself as either or. I think God’s humour is to show these few so called political leaders that we the youth of today are correcting their mistakes whilst there in position. Regards

  46. Tobinai says:

    ok .. for me .. i feel that kadazan and dusun is diffrent .. but the term kadazandusun means .. ur mix.. with dusun n kadazan… who says penampang has no dusun??.. have u been around babagon.. of the deeper parts?.. n have u heard the Kadazan mix there words with dusun..those are kadus.. . well its pure kadazan , pure dusun, or mix in kadazandusun..

    aNd for gawdsake! dont argue in this foolish matter.. we have alot more problems in sabah itself… even now .. its not my people.. i see every evening playing…im worried bout this..

  47. Tobinai says:

    Long Live TRIBES OF SABAH …

  48. Tobinai says:

    how bout u guys Check the bunun people

  49. sumandak Pulau.... says:

    i like your tag line…..

  50. SJDisimon says:

    Lady Maria, I stumbled into your website and found that you have also posted a similar article which I posted in my blog: http://linundus.blogspot.com/2009/03/kadazans-identity-snatchers.html. Thanks for coming into my defense.

  51. Lynn says:

    Doii.. yoho nopo ti nga dusun tulin tomod, kano ajaro toko noh tanganak toko mimboros dusun..

  52. gaman82 says:

    masalah juga ni mau spesifikasikan bangsa…

    tidak kira la Dusun kaa Kadazan kaaa.. masalah skarang ni, ada orang Dusun yg bertutur bhasa kadazan p tia tau bahasa Dusun, sebab menetap di kalangan orang Kadazan.. ada pula orang Kadazan yang bertutur bahasa Dusun jaaa sbb tinggal di kalangan orang Dusun… satu lagi, kalau kedua-dua etnik ni berkahwin… istri K, suami D, atau sebaliknya.. anak dia sepatutnya ikut bangsa si suami kan? atau isteri?

    rasa2nya mau tidak mau, kita sendiri yang harus pilih mengklasifikasikan kita dalam golongan K @ D…

    cuma yang penting, kita hidup harmoni di kalangan kaum2 lain yang didaftarkan wujud di NORTH BORNEO..

    saya rasa, kaum2 bumiputera/orang asli di sabah ni mesti kasi klasifikasi guna satu istilah saja laaa kan.. Native Borneo.. tus di penensular.. Native Penensular… hehe… mcm yg dicadangkan tu PASOK MOMOGUN labaaa (native borneo/bornoe native people) tus di bawah rumpun besar tuu baru cabang2 besar mcm yg 66etnik tu.. susah payah lagi mau guna tu kadazan atau dusun, kalau mau pakai ‘dusun tindal, dusun kimaragang, dusun lotud’ bikin keliru ba tu.. pakai ja la ‘tindal, kimaragang, lotud’ he he he..

    sa ni kurang berpendidikan juga.. cuma tau sikit2 saja.. p ada juga pendapat buruk2 nieh.. hehe..

    p disebabkan kewujudan etnik2 yg berbeza, utk tidak keliru di masa hadapan, terutama utk anak2 lain kali, etnik2 tu harus dibezakan, dan disatukan dalam satu istilah rumpun besar… nanti apa2 legal form yang perlu diisi, isi saja la guna rumpun besar, pastu kasi sedia blank column utk etnik.. KAN SENANG… tidak mungkin etnik2 punya nama tu dihapuskan, sebab perbezaan bahasa, cara hidup adat2, perkakasan, etc.. walaupun lebih banyak persamaan di antara 66 etnik tu.
    so kena bezakan juga la kan.

    yang penting.. di kalangan 66 etnik tu.. xda isu perkauman yg berlaku.. contohnya orang tindal bermusuh dengan orang kimaragang… kononlaaa kan, terus kedua2 etnik tu beperang tidak putus2, haaa itu yang kita tia mau…

    kita harus sedar kehadiran dan kewujudan etnik kita ni dan harus hidup tanpa apa2 bias atau pilih kasih ka atau permusuhan melainkan hidpu harmoni di antara etnik (YG PTI PTI YG BUKAN NATIVE TU LAIN LAA hahaha)

    ok pasok momogun people… lets stand up and live together to fertilize our land with bright vision, aim and hard effort so we wont be lost from the eye of the world….

  53. YOU SUCK says:

    bahasa menunjukkan bangsa…orang melayu di semenanjung ada banyak dialek….dialek kelantan, N9, KL, Kedah, Terengganu dan Kelantan…tapi dorang tetap cakap dorang orang melayu…bahasa utama pertuturan dorang tu adalah Bahasa Melayu yang kita tuturkan selalu…macam tu juga ba di sabah….dusun itu satu dialek..dan kadazan juga itu dialek….cuma tiada yang menjadi dominan atau menjadi bahasa utama atau bahasa pengantaraan di antara mereka…ambil contoh la…orang Melayu punya bahasa..
    BAHASA MELAYU = AWAK
    DIALEK KELANTAN = DEMO
    DIALEK TERENGGANU = MU
    DIALEK KEDAH = HANG
    macam tu juga ba dengan kita ni…
    kebanyakan etnik-etnik atau suku-suku lain mengunakan dialek Dusun sebagai bahasa pengantara mereka walaupun dorang tu Lotud ka, Kimaragang ka, Gana ka, apa ka..
    Tapi tidak pula menggunakan dialek Kadazan…
    Kadazan ni hanya digunakan oleh orang-orang di Papar n Penampang saja…
    Adakah Dusun dan Kadazan berbeza?????
    Tidak! memang banyak persamaan cuma dialeknya saja berbeda….tapi tidak pula dipertuturkan oleh orang-orang Dusun….tapi orang Dusun memahaminya….
    Bahasa Dusun pula tidak dipertuturkan oleh orang Kadazan tetapi mereka juga memahaminya… dan banyak pula persamaan dengan bahasa yang dipertuturkan oleh suku-suka dan etnik-etnik lain…. malah menjadi bahasa pengantara untuk suku-suku dan etnik-etnik yang lain semasa bertutur antara satu sama lain…siapakah yang lebih dominan??? suda tentulah Dusun bukan….tetapi orang Kadazan tidak menuturkannya….adakah Kadazan harus diasingkan daripada Dusun???tidak!sudah tentu tidak..kenapa??? sebab ia adalah sama dan memang banyak persamaan….jadi yang mana harus kita gunakan untuk menunjukkan kita????DUSUN???suda pasit dapat diterima…tapi mungkin tidak dapat diterima oleh orang-orang KADAZAN…penggunaan istilah KADAZANDUSUN suda pasti dapat menyelesaikan masalah tersebut…namun tidak mungkin dapat diterima oleh suku-suku dan etnik-etnik yang lain….
    PENDAPAT SAYA:
    untuk kesatuan antara Dusun dan Kadazan kita harus mengunakan KADAZANDUSUN sebagai nama pertubuhan atau persatuan-persatuan kita…kerana kedua-dua dialek utama tersebutlah yang menjada tulang belakang yang menunjukkan kewujudan kita sebagai satu bangsa besar di negeri ini…

    Tetapi untuk pendaftaran pada IC atau menunjukkan kita itu siapa
    bialah…
    Orang-orang menuturkan dialek Kadazan atau mempunyai asal usul daripada Penampang dan Papar sebagai KADAZAN

    Orang-orang yang menuturkan atau menjadikan bahasa Dusun sebagai bahasa utama mereka sebagai DUSUN tidak kiralah mereka kimaragang ka, lotud ka, rungus ka, bongi ka…apa ka….
    mereka ni lebih selesa digelar sebagai Dusun Lotud ka, Dusun Rungus ka, Dusun kimargang ka….berbanding dengan Kadazan Rungus, Kadazan Kimaragang…janggal kan?????

    untuk penduduk peribumi lain yang tidak menuturkan dialak dusun atau sememangnya jauh berbeda daripada dialek dusun…adakah mereka harus dimasukkan ke dalam rumpun dusun…????adakah mereka dapat menerima diri mereka sebagai orang dusun????

    Ini Persoalannya sekarang???????????????

  54. Doktor Ayam says:

    kalau kena kasi benar, wish saya ialah mau menyumpah politican dulu-dulu yang kasi keliru orang Dusun atau Kadazan sekarang. Mana boleh gabung, Dusun lain Kadazan lain bah. Macam juga Milo sama Vico, walaupun dua-dua coklat tapi brand lain-lain. Kalau digabungkan pun sepatutnya DusunKadazan bukan KadazanDusun sebab istilah Dusun mempunyai nilai komersial yang lebih tinggi dari Kadazan.

  55. korut says:

    hai, maria … menarik juga ni blog ko ni. sia pun tidak setuju KadazanDusun atau Kadazandusun atau Kadazan Dusun atau singkatan urang kadang2 Kadus … digabungkan.
    siapa la yang pandai2 kasi gabung tu nama Kadazan dan Dusun tu ahhh…walau apa pun sia bangga dilahirkan sebagai orang Dusun walaupun orang bandar cakap kita ‘orang bukit’ … 😀

  56. nur alyia balqis says:

    hello,pemilik web ini tolong saya cari maksud tambiruo,atau mondou tolong lah saya.saya tidak faham maksud ini perkataan okey saya perlukan balasan secepat mungkin.

  57. Late Commenter says:

    i think the field “RACE” in any forms should be abolished…ur racial identity is supposed to be from your heart and not from what is stated in your IC or birth cert…y bother grouping everyone in one label? do you need ur identity to be printed in a certificate for it to survive the test of time? if you yearn to be labeled, y not as Malaysian (or Sabahan) for that mater…

    no use arguing coz Kadazans,Dusuns and other etnics will not want to be a “sub” of any ethnics… even if there is hard proof out there (disregarding the biased theories of some people)…there is no guarantee it will be accepted…

    in conclusion, i think suffice for us to know who we are and it is not necessary for it to be declared in some piece of paper..

    just my 2 cents…

  58. Henry says:

    There is no need to argue abut being Kadazan or Dusun. Though both terms have obscure origins, they are now part of our heritage. Just like being born to a family, other people give us a name. The Brunei Malays gave us the Dusun identity. But what about the Kadazan? If Kadazan means people, then it must have come from the word Kadayan, the same group of people who now inhibit Sipitang, Lawas and Brunei proper. There is a western writer (1800s) who wrote about a Kadayan arriving in Papar (Kimanis) and started a family. The family became big and prosperous. They married into the local hill tribes people (I presume to be Dusun speakers), thus the dusun speaking Kadayan was born. Another western writer identified the hill tribes near Kimanis (Papar) as Kadayan. The dusun hill tribes who settled in the flat coastal areas in Papar/ Kimanis must have identified themselves as Kadayan. The term Kadayan eventually became Kadazan. These Kadayan/ Kadazan migrated north first to Putatan, and eventually to the whole Penampang districts as rice farmers, the writing said. Who are the Kadayans? Kadayan is a group of natives (before Islam)from Kalimantan Barat (near Pontianak). They are related to the Kandayan, Kenayan, Kerayan, etc. Their language is quite close to the Kadayan in Sipitang/ Limbang/Brunei. If indeed this theory is true, the Kadazan is related to the Kadayan of Brunei (originally mercenaries from Kalimantan employed by the Sultan of Brunei who then converted to Islam). The Kandayan, Kerayan, Kenayan (all are either Pagan or Christian Dayak) makes up the majority of Kalimantan Barat. I suspect the term Kadazan must be of Kalimantan origins, and are Dayaks, the definitive community of Borneo Island. Feel free to comment and research further. Have you been to Kalimantan Barat (Pontianak?)

  59. Cifuh says:

    APa yang pasti.. Kadazan atau dusun saling berkata tentang suku kaum masing2 .. tp selalu lupa yg kadazan dusun akan pupus 1 hari nanti dan ia hanya lah sebuah nama bangsa..Saya bukan ingin merendah-rendah kan bangsa kadazan dusun.. tp saya sudah banyak merantau.cuba lah kita tinguk bandar utama d sabah .. bermula dari kudat,sandakan,tawau,keningau,penampang,kk.. dan banyak lagi pekan2 d sabah ..semua boleh nampak pilipin (PTI)..so buat apa kamu mo bergaduh pasal ni ? banyak lagi perkara yg boleh di bincangkan .. kenapa mesti pasal bangsa ? silap2 semua yg bagi komen d forum ni takut sama polipin ..Kita sepatut nya berbincang bagaimana hendak menguat kan semangat sabahan kita walaupun tdk mengenali antara 1 sama yg lain ..suatu hari mungkin pilipin akan diterima sebahagian dari bangsa kita dan kita akan jadi minoriti ..Jgn kerana sepatah perkataan kita jatuh.. ingat kerana setitik nila susu sebelanga rosak..

    Kada kama, opunso mai Bangsa tokou ..

    • war says:

      betul2 palui tul ni orang semua..gadu pasal kadazan dusun…padahal makan sadin kingkap ja….

      SABAH SAYA TGO X MACAM SABAH ..MACAM NEGARA PILAK SUDAH BANYAK PTI

  60. tatana@kp says:

    wow….betul betul imformasi coment2 tu…memang sumbiling bole tahan dalam hal ni….banyak peneranggan yg bernas.
    tapi kenapa kita mau risau sangat dangan perkara2 ni sekarang??memang patut kita buat pembetulan untuk kita mengetauhi bangsa kite yg sebenarnya…tapi cuba kita lihat sekarang ni apa yg sudah terjadi d sabah??
    banyak tu pendatang tanpa izin telah pun mendapat kewarganegaraan secara SAH dan TIDAK SAH,jadi inilah yg sepatutnya kita bimbangkan…kerana lama kelamaan apa-apa caltures or traditions yg d org bawa masuk sabah tu…boleh merosakkan kita punya origin cultures and traditions kite…betulkah??
    contohnya sekarang,bagi generasi baru…ada sesetengah mereka berpendapat dan menganggap bahawa tarian “poco-poco”salah satu daripada tarian tradisional kita di sabah..adakah itu betul??
    dan bukan itu sahaja bahkan banyak lagi cultures yg d bawa oleh PTI yg kini dianggap salah satu daripada cultures kita oleh anak anak muda sekarang(new generations)
    so kalau kita tidak melakukan sesuatu dari sekarang jangan hairan satu hari nanti orang kita(bumiputra sabah)akan mengngaku bahawa itu adalah budaya dan tradsi kita,walahal itu adalah yg dibawa oleh PTI.
    TANPA KITA SEDARI MEREKA SECARA PERLAHAN MENJAJAH KITA
    RENUNG-RENUNGKANLAH…..

  61. urang ulu (orang sungai) says:

    Saya urng sungai tidak mengaku atau tdk rela di panggil kadazan atau lebih-lebih lagi DUSUN. kedua-dua nama tu tdk membawa apa-apa erti bagi kami urang sungai, Nama dusun tu macam nama Timorleste sjs bagi kami & nama kadazan tu seperti nama polipin bagi kami urang-urang sungai.

    Bah gaduh lah kamu org dusun kadazan yg buduh-buduh tu, macam tdk cukup sekolah. Mcamlah hebat sabgat sebutab bagsa tu!!!! lainlah kalau macam sebutang bangsa besar seperti ciba, caucasian, negro, arab india ka yg orang luar negara boleh cam. Ini rupa paras what so called dusun kadazan macam mongoloi sja ba (sindrom down punya muka), muka bulat2.

    hidup urang sungai mangkaak.

    • war says:

      MACAM LA URANG SUNGAI HENSEM 2X5 JA KITA SEMUA

      • jai says:

        bro…jangan mcm tu….
        kalau pun kami ni suku kaum kadazan atau dusun,tu nama kaum kmk jangan nak buruk2kan nama tu……kita penduduk sabah..sabah terbentuk disbb kan keunikan suku kaum yg ada di sabah..jadi jangan lah ko nak buruk2 kaum lain..kalau pun bangsa kmk ni buduh2 semua ada gak yg duduk kerusi menteri di putrajaya…jangan sbb mulut badan binasa bro….jaga sikit permikiran ko tu….

  62. estimate says:

    Sudahlah friends, Perkenalkan aku dari Pontianak Kalimantan Barat (bahagian Barat Borneo). Aku native dari suku kaum setengah Kanayatn (Kendayan) dan setengah lagi kaum Bidayuh. Bapak saya orang Kendayan (Kanayatan-Selako)dan ibu saya Bidayuh. Lalu saya suku apa? Bingung sudah.
    Bidayuh dan Kanayatn sama sama suku kaum native yang tidak diakui negara sebagai suku bangsa yang bermartabat sehingga Bidayuh, Kendayan (Kanayatn), Selako, Kayaan, Iban di province kami menyatukan nama dalam satu nama yaitu suku Dayak.
    Kadazan dan Dusun sama sama native di Borneo ini, jadi kalau kamu-kamu masih saja bertengkar pasal suku kaum siapa Kadazan dan siapa Dusun tak boleh cukup masa nak bincangkan soalan tu.
    Jadi orang Kadazan dan Dusun adalah native di Sabah yang artinya juga adalah “Dayak” Kadazandusun.
    kami bangsa Dayak serumpun sebagai native akan senang apabila saudara-saudara saya kaum Kadazandusun mau bergabung dan menyebut diri sebagai suku kaum bangsa Dayak Kadazandusun.
    Tidak soal apabila dia Islam asalkan dia orang Dayak sebab soal agama adalah soal keyakinan tetapi soal darah kita yang natve ini tidak bisa dibuang begitu saja atau dipindahkan menjadi suku kaum lainnya.
    Datok Jefry Kitingan sudah berikrar dengan memberikan MoU bahwa orang Sabahan atau juga Kadazandusun adalah bagian dari bangsa Dayak.
    Jadi sekarang kita berjuang untuk kehidupan kita semua dibawah satu nama “Dayak Borneo”.

  63. war says:

    BUDU2 BA KAMU SEMUA NI…..

    APA GUNA MAU GADU2 PASAL KADAZAN / DUSUN

    MARI KITA CARI DUIT BANYAK2
    PAKAI KERETA YANG BAGUS2
    KESI MAJU INI SABAH
    KAWIN BINI YANG LAWA2
    MAKAN SEDAP2..KAN AMAN.

    TAPI ITU PILAK2 MAU HALAU LA….
    buat kacau ja

  64. Felix S says:

    This endless debate is not suppose to be there in the first place. Sad to say, Our own leaders started it. We should be focusing in the countless similarities that we have rather than making us a laughing stock of other races. Shame on those who debate brought up this mess for their own popularity…

  65. Felix S says:

    Daripada kita gaduh2 pakai nama suku apa, baik kita sama-sama cari asal usul kita yang sebenar-benarnya. Saya sudah muak dengan cerita nunuk ragang yang memang karut tu. Malu saya dengar bila orang putih tanya asal usul kita, bijak pandai kadazan atau dusun asyik sebut pasal legenda nunuk ragang. Kan bagus kalau kita semua bgabung tenaga untuk buat research, field trip ke china, taiwan, india, thailand dan phillipine untuk mencari bukti baru asal usul kita. Lagi ada faedah. Mungkin aktiviti ini lagi berfaedah untuk dibuat oleh apa itu..? KDCA? USDA?

  66. Gaman says:

    apa bah kamu urang sakap ni?kasi mcm CINA ja bah..dalam CINA tu ada banyak cabang2 kaum….tengok sekarang,maju juga diaorang….

  67. YOK212 says:

    osusa ginavo ku songian kabasa ngaavi dii suat doizu kokomoi no do tinauu Kadazan om nogi Tinauu Dusun.Miaga nangku di tokou diti di tingau om tasu?.. aiso do piunungan? Intangai mai itia tuhun UMNO?.. izioho nga ougumu nogi boh tinaau baino, kivaa tuhun dusun, Sina, Kadazan, Murut, India om ogumu poh suvai..ngaa osompuu ngavi zioho.. ii nopo tambahut ku do Dusun songian ovito ku minugad hospital, uoto nopo di Dr oonu oo bangsa dau om Melayu ka disido tuu ngaan nopo gia dau nga Irwan tuhun Dusun mantad Ranau ma… pason ku dokoyu toisanan.. kada no tokou pitongkiaad nga misompuru tokou maa…

  68. ella says:

    bah begabung tenaga buat research kita kio..

  69. jai says:

    apa kabar semua….sesuatu yang menarik untuk dibaca bersama.ia juga sesuatu yg menarik untuk direnungi bersama.saya ada lah suku kaum Dusun dr kawasan lembah Ranau..bg sy,diantara Kadazan atau Dusun memang tidak jauh beza pun..dr segi pertuturan..adat..pakaian semuanya hampir sama walaupun kita masih lg dpt melihat perbezaannya.Bagi sy perbezaan ni cuma sedikit saja .Mungkin tidak keterlaluan jika sy katakan bahawa nama Kadazan tu wujud disebabkan perubahan sekeliling dan perubahan arus kemodenan yg kita lalui sekarang ni.Dusun pula digunakan sejak dr dulu lg.Simboliknya nama Kadazan adalh kerana dimana mereka berada.
    Secara jujur,sy sering kali menyatakan bahawa sy adalah kaum kadazan kepada kwn2 sy,tapi hakikat sebenar dlm surat beranak tertulis perkataan Dusun.Bukan sebab kerana kekurangan pengatahuan atau malu tetapi kerana perkataan Kadazan tu lebih menarik.Ini pandangan pelbadi sy.Bagi sy kaum Kadazan tu adalah kaum Dusun dan Kaum dusun tu adalah kaum Kadazan.
    Minta maaf lah seandainya pandangan sy ni terlalu sempit atau terlalu jahat..tapi antara kedua2 suku kaum ni memang banyak hubungkaitnya antara satu sama lain..sekian

  70. ben says:

    jadi… apalah motif mahu kasi beza2…… mw kasi pecah belah bangsa ka…? yang penting kita buat negeri kita Sabah ni ada satu istilah bangsa yang dominan la, satu istilah yang boleh menggabungkan segala bangsa di Sabah,,, lepas tu kita buat(pilih dari yang sedia ada la bagus) pula satu bahasa umum untuk semua bangsa di Sabah… supaya bangsa masing2 boleh faham… cth: kita kasi wajib semua pelajar di Sabah ambil bahasa Dusun dalam SPM… lepas tu semua orang faham Dusun,,, Jadi,,, dengan ni,, semua bangsa pun kana panggil Dusun,,,, atau dengan erti lain, bahasa Dusun jadi first language untuk Sabahans dan mother tongue masing2 pula jadi 2nd language… tapi,, kan bagus, ada identiti kita sendiri… “oh.. bahasa tu,,, orang sabah ni…” orang cakap begitu dengan kita.. waahh, punya main bangga kalau gitu… tapi,, kanapa sampai sekarang nda kana buat2 gini…? kita p tanya la menteri pelajaran malaysia,, sdgkan dalam perjanjian pun kalau ada 15orang pelajar atau lebih mahu belajar bahasa dusun, akan ada subjek bahasa tersebut dalam slip mata pelajaran sudah…. dorang mana mau buat gitu… huhuhu… ke2, tengo orang Sabah sendiri la… genetik lemah,, salah cuaca di Sabah la, telampau siuk,, orang pun jadi leka.. sampai nda mau berusaha lagi keras kasi maju sendiri, tambah2 lgi kuat moginum….buduh juga Kadazan Dusun ni,, moginum ja karaja, mahu begitu pandangan bangsa lain sama kita?? sy pun Kadazan+Dusun juga bha,, sedar juga bha sy ckit.. huhuhu…. ke3,, tengo politik, menteri sabah, bla bla bla…. Apa2 pun kalau pendapat sy, patut kana buat Dusun Kadazan bah tu, mcm Dusun Tindal, Dusun Kimaragang… Dusun yang pokok dia,, yang lain pula jadi akar(kalau xda akar manada pokok, penting bha akar). huuuhhh.. panjang nafas mahu baca ni… kesimpulannya, bagus kita sama2 cari jalan untuk kasi maju semua bangsa di Sabah dengan satukan bangsa d Sabah,,.bikin betumbuk ja kalau kc pecah bela.. ajar anak2 kita dengan Sabahan stail supaya mentaliti jadi tinggi… huhuhu… JADI PALING MANANG!!!

Leave a reply to Cifuh Cancel reply